Przejdź do treści

Staszczak Michał

Michał Staszczak
dr hab. Michał Staszczak, Profesor ASP
Prowadzone przedmioty

Techniki rzeźbiarskie – odlewnictwo Rzeźba

Michał Staszczak (ur. 1979) – absolwent rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Dyplom uzyskał w 2005 roku w pracowni prof. Leona Podsiadłego, aneks z małej formy rzeźbiarskiej w pracowni prof. Jacka Dworskiego. Od 2006 roku jest zatrudniony na macierzystej uczelni, gdzie obecnie prowadzi pracownię odlewniczą. W 2019 roku uzyskał tytuł profesora nauk humanistycznych. W latach 2016-2020 był kierownikiem Katedry Technik Rzeźbiarskich w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. W latach 2020-2025 prorektor ds. współpracy międzynarodowej i promocji Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu.

Założyciel i współorganizator Festiwalu Wysokich Temperatur. Prowadzi warsztaty i pokazy odlewnicze, buduje piece plenerowe do topienia brązu, aluminium i żeliwa. Tworzy rzeźby asamblażowe, płaskorzeźby i instalacje odlewane z metalu. W procesie twórczym wykorzystuje również technologię projektowania i druku 3D. Bierze udział w licznych wystawach w Polsce i za granicą.

W mojej praktyce tworzę głównie rzeźby i instalacje. Większość moich prac to surrealistyczne stworzenia lub wyobrażone krajobrazy. Najczęściej używam odlewów metalowych: brązu, aluminium i żelaza. Wybór techniki i materiału ma duży wpływ na sposób, w jaki tworzę swoje prace. Metoda asamblażu, którą stosuję do tworzenia modeli moich rzeźb, jest znacznie bardziej złożona niż zwykłe sklejanie. Gromadzę różne obiekty i tekstury, aby stworzyć swego rodzaju „bibliotekę”. Następnie wybieram te, które mi się podobają, wykonuję formy gipsowe i wypełniam je woskiem. W ten sposób otrzymuję elementy, które mogę dowolnie mnożyć, modyfikować i łączyć. To bardzo przyjemny i twórczy etap. Ostatnio składam modele moich rzeźb w przestrzeni wirtualnej, co daje mi jeszcze większą swobodę. Skanuję różne elementy w 3D, następnie modeluję je za pomocą programów 3D i ostatecznie drukuję. Niezależnie od materiału, z którego wykonany jest model rzeźby, większość prac jest ostatecznie odlewana z metalu. „Czerpię z nieograniczonych form i kształtów otaczającego mnie świata. Wyobraźnia łączy je w nowe byty – znajome, a jednak nieoswojone. Płynny metal pozwala czasowi na chwilę się zatrzymać.”

Nagrody i stypendia

2018 – Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia organizacyjne

2014 – Laureat Międzynarodowego Konkursu Premio Comel Vanna Migliorin, Mutazioni in Alluminio, Latina, Włochy

2013 – Nagroda Związku Polskich Artystów Plastyków, Wrocław

Konferencje

2025 Listopad, Wykład Autorski o prosesie pracy twórczej Sloss Furnaces National Historic Landmark Birmingham, AL

2025, „ Odlewnictwo to nie Alchemia” Wykład w trakcie konferencji odlewniczej organizowanej przez ASP Gdańsk 02.09.2025

2025, panel „Innovative Methods for Melting Iron, a 2-Part Discussion on Contemporary and Future Practice” Wykład dotyczący rozwoju technologicznego dudowy pieców odlewniczych w trakcie konferencji NATIONAL CONFERENCE ON CONTEMPORARY CAST IRON ART AND PRACTICES

Sloss Furnaces National Historic Landmark Birmingham, AL

2019 – 50th Annual University of Minnesota Iron Pour, Minneapolis, USA 

2018 – 8th International Conference on Contemporary Cast Iron Art, Scranton, USA

2017 – Konferencja Rzeźby w Parku Rzeźby w Changchun, Chiny

Wystawy

Indywidualne:

2025. „toys for boys” Sloss Natural Landmark, Birmingham, Alabama, USA,

2024 Performance “EU Sunrise” METAL FEST NATIONAL FACTORY OF SCULPTURE w Cork, Irlandia.

2023 “Pain Forest” Gallery BLACK FRAME, CONCORDIA DESIGN Wrocław, Poland

2023 "In the Window" in the Hatzfeld Palace in Wrocław ul. Wita Stwosza 30, Poland

2022 "Fauna and flora" Center of New Technologies, Gliwice, Poland

2021: size Matters, Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA, Wałbrzych, Poland

2018: Non-existent Stories, Galeria Neon, Wrocław, Poland

Grupowe:

2025: RYTUAŁ” TRONY I ALGORYTMY”Akademia Sztuk Teatralnych, Wrocław, Poland

2025: Przez Ogień do Sztuki galeria neon, Wrocław, Polska

2025: wystawa po plenerze rzeźbiarskim OGRÓD, Wrocław, Polska

2025: ,,W NATURZE", Arboretum Wojsławice, Polska

2025: ,,Ornament współczesności Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu , Polska"

2025:„Wir können mit dem Erfinden nicht aufhören, denn wir sitzen nun einmal auf dem Tiger“, Kornfeldgalerie, Berlin, Niemcy

Publikacje

2018 – Sztuka ognia – proces i transformacja, redaktor publikacji, autor wstępu, ASP Wrocław

2018 – Blurring the edges – assemblage and metalcasting, (Zacieranie krawędzi – asamblaż i odlewnictwo metali), [w:] Casting of Bridges in Visegrad Area, Katedra socharstva a priestorovej tvorby, Fakulta vytvarnych umeni Akademie umeni v Banskej Bystrici

2017 – Sztuka w Ogniu, [w:] Kwartalnik Artluk 1(36)