Przejdź do treści

XII Pracownia Malarstwa

Pracownia Dyplomująca

Nadrzędnym celem kształcenia artystycznego jest zdobywanie przez studentów wiedzy i umiejętności rozwijania wypowiedzi plastycznej rozwiązywanej w sposób formalny i ideowy, metodą praktycznych ćwiczeń opierających się na obserwacji natury, podpartych systematyczną i wnikliwą pracą. Założeniem dydaktycznym jest wykształcenie świadomej motywacji twórczej w samodzielnym tworzeniu własnych obrazów i jednocześnie odkrywania refleksyjnej postawy artystycznej na dzieła już istniejące – mogące być wzorem pomocnym w uczeniu się analizowania problematyki ideowej i formalnej, jak też poznawania osobistej emocjonalnej reakcji. W naturalnym procesie kształcenia artystycznego oczywiste jest również doskonalenie współczesnego warsztatu artystycznego.

Praca studyjna w oparciu o naturę i martwą naturę jest bazą wyjściową w procesie kształcenia studentów. Układy kompozycyjne martwych natur są propozycjami pokazującymi zdecydowany kontrast malarski pod względem wielkości, kształtu, kierunku, rytmu, waloru, temperatury, materii i faktury. Jako zestawy różnorodnych gam barwnych wyznaczają kierunek porządkowania i harmonizowania obrazu. Studium postaci jest etapem studiowania jako problemu konstrukcji formy złożonej, określanej barwą lub walorem i zobaczonej całościowo. Program kształcenia przewidziany jest dla studentów kierunku Malarstwa oraz pozostałych specjalności projektowych jak grafika, ceramika, szkło, konserwacja, architektura wnętrz i wzornictwo przemysłowe. Rozwijanie świadomości plastycznej nie może zawężać się do samej Pracowni. Ważne są wyjazdy plenerowe i proces samokształcenia, dający studentowi szansę w samookreślaniu postawy artystycznej w odniesieniu jej miejsca między sztuką tradycyjną, a współczesną.

Przedmioty

Malarstwo

Zapisy

Chęć poznawania i rozwijania możliwości wypowiedzi wizualnej potrzebnej w dalszej samodzielnej pracy artystycznej. Umiejętność formułowania opinii i sądów na temat własnej pracy jak też innych twórców. Chęć studiowania.

Lektury

E. Grabska i H. Morawska, Materiały źródłowe do dziejów historii i teorii sztuki t. I, Artyści o sztuce od Van Gogha do Picassa R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa J. Gage, Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji P. Fancuz, Obrazy w umyśle studia nad percepcją i wyobraźnią M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego