Przejdź do treści

Wiesław Jurewicz, Relacje > < Interakcje > < Interpretacje 

Opublikowano 08 gru 2025
azg
pkakat
Data
10 gru 2025 — 1 mar 2026
wernisaż: 10.12, godz. 18:00
Miejsce

Galeria Łącznik UWr.

ul. Fryderyka Joliot-Curie 15
Wrocław

Zapraszamy na wernisaż, który odbędzie się w środę 10 grudnia o godz. 18:00 w Galerii Łącznik UWr.

Na wystawie Relacje > < Interakcje > < Interpretacje Wiesława Jurewicza prezentowane są dwie serie prac –niezwykłe fotografie reklamowe przygotowane dla wrocławskiej fabryki Polaru, których zadaniem było odświeżenie wizerunku postkomunistycznej firmy, przygotowującej się w szybkim tempie do konkurowania z podobnymi firmami na rynku światowym. Wraz z nowymi liniami produkcyjnymi pojawiła się też wizja na miarę XXI wieku, pozwalająca na odnowienie wizerunku rodzimych produktów z branży AGD. 

Koncepcja prac budowana była wielowarstwowo – poprzez wybór koloru i techniki oświetleniowej, mającej za zadanie podkreślać nowoczesność, elegancję oraz budzić właściwe skojarzenia dotyczące reklamowanego produktu, nawiązywanie do znaków, skłaniających odbiorcę do rozwiązywania wizualnych łamigłówek, aż do próby rozpoznawania przedmiotu, wszystko po to, aby utrzymać uwagę odbiorcy.

Choć semiotyczne fotografie powstały 29 lat temu, zostały wtedy nagrodzone na dwóch najbardziej prestiżowych konkursach designu w Polsce w 1998 r. (Grand Prix IDEA i Vidical), trafiły do muzeów i były prezentowane podczas przeglądów projektowania europejskiego (ERDA), nadal stanowią atrakcyjne, ponadczasowe, abstrakcyjne obrazy.

Powyżej opisany cykl został zestawiony na wystawie z męskimi aktami, które pierwotnie zafunkcjonowały jako awangardowy kalendarz dedykowany kobietom, okrzyknięty polskim Pirelli, jego powstanie zbiegło się z końcem przemian technologicznych i wizerunkowych firmy Polar w roku 2001. Obrazy można odczytywać wielorako. Zaszyfrowane są w nich postacie osadzone w kulturze europejskiej nawiązujące do mitologii, dzieł malarskich, prezentują także cechy i uwarunkowania psychologiczne i społeczne człowieka. Pomimo upływu czasu cykl nie utracił swojej aktualności. Wręcz przeciwnie – czas wzbogacił ją o nowe treści, w których człowiek uwikłany jest nie tylko we własne ograniczenia, mierząc się z nimi, ale także popada w pułapkę swoich wytworów, próbując się z niej wyzwolić.

Kuratorka wystawy: Ewa Martyniszyn

pkakat

Wiesław Jurewicz

Od 1984 roku instruktor fotografii, wykształcenie techniczne i artystyczne (Politechnika Wrocławska – 1986 r., Wyższe Studium Fotografii przy MKiS – 1993 r.). Dyrektor kreatywny i strategiczny w agencji reklamowej. Wykładał fotografię reklamową w RCK Jelenia Góra, język fotografii w Polsko-Amerykańskim Studium Komunikacji Społecznej przy Politechnice Wrocławskiej. Okazjonalnie – tematy z zakresu tworzenia strategii, marketingu politycznego, komunikacji wizualnej m.in. w Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, spotkaniach w Krzyżowej. Fotografuje, projektuje, pisze książki, tworzy strategie. Autor albumów o Wrocławiu i Dolnym Śląsku, społecznej publikacji Wyrwać z przezroczystości oraz publikacji, wieńczącej dorobek adverorialowy – Od pomysłu do projektu – Katedra Fotografii

W latach 2006-2018 pracował dla światowych gigantów wydawniczych: Mens Health, Womens Health, Runners

Współautor wielu projektów turystycznych i oficjalnych portali rowerowych. Wytyczył 1500 km szlaków rowerowych, opisał około 8000 km istniejących. 

Od 1984 roku brał udział w wielu indywidualnych i zbiorowych wystawach (m.in. Fotografia alternatywna, Foto-Medium-Art we Wrocławiu (1988), Fotografia reklamowa, BWA, Galeria Design (1995), Fotografia, Muzeum Narodowe w Toruniu (1998), Bienale Plakatu Polskiego, Muzeum Plakatu w Wilanowie (2002), Bajki Ocalone, BWA, Galeria Design we Wrocławiu (2004).

Laureat wielu nagród z dziedziny projektowania, m.in.: Vidical - najlepszy polski kalendarz wieloplanszowy (1997, 2000), Idea - nagroda za najlepszy polski kalendarz (1998, wyróżnienie 2001), Crackfilm – Tytan – za najlepszą polską fotografię komputerową i nominacja do tradycyjnej (1998), udział w przeglądzie European Regional Design Anuell (1998,1999).

Oprócz wymienionych wiele innych nominacji i nagród fotograficznych (np. Biennale Fotografii Górskiej) oraz udziałów w wystawach. O pracach tych wielokrotnie pisano i omawiano je w mediach ogólnopolskich i lokalnych (radio, tv). 

Pozostałe wydarzenia