Przejdź do treści

LAACT XXIII - program wydarzeń

Opublikowano 01 mar 2023
im
LAACT XXIII Light as a Creative Tool-program wydarzeń
Data
10 — 11 mar 2023
15:00- 22:00
Miejsce

Pawilon Czterech Kopuł
Muzeum Sztuki Współczesnej
Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu
ul. Wystawowa 1

Wystawa i wykłady artystów LAACT XXIII już po raz drugi we Wrocławiu.

W trakcie dwóch dni międzynarodowi artyści i kuratorzy sztuki zaprezentują na dziedzińcu Pawilonu Czterech Kopuł swoje instalacje artystyczne, których medium jest światło. Dzięki współpracy pomiędzy ASP we Wrocławiu, Muzeum Sztuki Współczesnej oddziałem Muzeum Narodowego we Wrocławiu - Pawilonem Czterech Kopuł i kolektywem NOKS wystawie towarzyszyć będą krótkie wykłady twórców light art i oprowadzanie kuratorskie, w trakcie których opowiedzą o swoich pracach.

Piątek 10.03.2023

15:00

Laura Adel i Tilen Sepič [ang]

Technology is my muse. The possibilities of technology as an inspiration source / technology as the coauthor of the artwork. Discussion in Englis

[Technologia moją muzą. Możliwości technologiczne jako źródło inspiracji / technologia jako współtwórca dzieła. Dyskusja w języku angielskim] 

Technology is my muse – I heard myself saying. But what exactly is technology? My world is no longer just reality – it is extended, it’s a combinations of virtuality, physical objects, sensors, data manipulations, automatization, interfaces. Those layers are blending into one another till you can no longer differentiate new from old, media from message. I create in a dialogue with modern technologies to explore new possibilities. But what it means? Laura Adel and Tilen Sepič invite you for a walk through their inner thoughts. In an open discussion they, as new media artists, will dwell deeper into the core of their creation sharing their inspirations, concerns and opinions on new media.

16:00

prof. dr hab. Ryszard W. Kluszczyński [pol]

Światło jako medium w transdyscyplinarnych praktykach artystycznych.  Wykład w j.polskim

[Light as a medium in transdisciplinary artistic practice. Lecture in Polish]

Sztuczne światło jest istotnym medium współczesnych działań artystycznych. W szczególności sztuki wykorzystujące techniczne środki kreacji,  od fotografii, przez film i wideo, aż po najnowsze formy transmedialne, które sięgają po techniki VR, AR czy też narzędzia sieciowe, na różne sposoby odnoszą się do światła, czyniąc je zarówno środkiem wyrazu, jak i tematem dzieł. Analizując wybrane prace artystów, którzy w mojej opinii w szczególnie ciekawy sposób uczestniczą w praktykach twórczych z użyciem światła, spróbuję poddać refleksji zagadnienia dotyczące miejsca, funkcji i znaczenia światła w sztuce nowych mediów. 

17:15

Sarah Rechberger [ang]

Electricity, light, sun, earth and magnetism. How my works are concerned about the energy crisis in Europe. Presentation in English

[Elektryczność, światło, słońce, ziemia i magnetyzm. Jak moje prace opowiadają o kryzysie energetycznym w Europie. Prezentacja w j.angielskim]

My current work builds on my previous work, which also dealt with the topics of electricity, light, sun, earth and magnetism. They also concern current issues such as the energy crisis in Europe or the possible threat of solar storms with the resulting blackouts.

17:50

grupa Not a Number /prof. UP.K. dr hab. Alicja Panasiewicz i dr hab. Adam Panasiewicz [pol]

Poznawczy i narracyjny aspekt światła w instalacji intermedialnej. Prezentacja w j.polskim

[Cognitive and narrative aspects of light in an intermedia installation. Presentation in Polish]

W autoprezentacji zostaną przedstawione realizacje intermedialne związane z prezentacją różnorodnych strategii twórczych w zakresie użycia medium światła w celu tworzenia komunikatu wizualnego. Użycie światła w instalacji artystycznej odnosić się  będzie do przekazu i intencji artystycznych nie tylko związanych z efektem sensualnego jego odbioru, ale przede wszystkim jako wyraz treści merytorycznych, które powstają podczas wykorzystywania światła naturalnego i sztucznego w instalacjach świetlnych.

18:45 - 20:00

Iwona D. Bigos i Robert Sochacki [pol]

oprowadzanie kuratorskie po wystawie w j.polskim [curatorial walk in Polish]

Zapraszamy na zwiedzanie wystaw na Dziedzińcu z kierowniczką Pawilonu Czterech Kopuł i kuratorką wystawy Otto Piene. Gwiazdy Iwoną Dorotą Bigos oraz dr Robertem Sochackim, pomysłodawcą wydarzenia LAACT, prowadzącym zajęcia w Katedrze Scenografii oraz w pracowni PDK na Katedrze Sztuki Mediów.

Dziedziniec otwarty jest dla publiczności w godz. 15:00-22:00

Prezentacje, wykłady i rozmowy będą w języku polskim lub angielskim

(bez dodatkowego tłumaczenia)

Wstęp 3 PLN

Sobota 11.03.2023

15:00

Emilia Ishizaka i Mateusz Król [pol]

Rola Nowych Technologii w Sztuce Światła - dyskusja w j.polskim

[New technologies in light art - discussion in Polish]

Coraz powszechniejsze stają się technologie światła. Adresowalne paski LED, łatwe w obsłudze kontrolery DMX, zaawansowane projektory laserowe, czy przyjazne użytkownikowi softwary jak MadMapper, Resolume czy TouchDesigner pozwalają na tworzenie bardzo złożonych, misternych doświadczeń świetlnych. Chcielibyśmy porozmawiać o tym jak korzystają z nich współcześni artyści. Czy są dla nich nieodłącznym narzędziem pracy a być może zbędnym gadżetem, który odwróciłby uwagę od pracy. Czy pozwalają one na stworzenie bardzo zróżnicowanych prac, a może sprawiają, że wszystkie współczesne prace są takie same? Czy współczesne technologie są jedynie narzędziem pozwalającym osiągnąć jak najlepsze rezultaty artystyczne, czy być może to nowe technologie są pracą samą w sobie? Na te pytanie spróbujemy odpowiedzięć w kontekście współczesnych realizacji lightartowych z całego świata, ale również w oparciu o prace Tsunagaru i Potato, które są częścią wystawy LAACT.

17:30

Ingo Wendt [ang]

The big toolbox of nature - how do we use analogue phenomena in light art works. Presentation in English

[Naturalna skrzynka narzędziowa - jak używamy analogowych zjawisk w pracach light art. Prezentacja w j.angielskim]

Ingo Wendt is a german artist who knows Robert Sochacki for some years now works in palatina next to the french border and teaches in the University of fine Arts in Saarbrücken as the leader of the light laboratory. One favourite subject is to work on picture generators for sculptures or analogue projection systems. For this work he uses a lot of phenomenons he finds in science and nature. He talks about the -big toolbox-. He loves to discuss about the value of reality in comparison to all the digital stuff we have to deal with today.

 

18:40

prof. PJTAK Anna Klimczak [pol]

„Woliera” - długa historia jednego projektu. O utrudnionej komunikacji i nakładających się warstwach znaczeniowych w instalacji site-specific Anny Klimczak. Wykład w j.polskim

[„Woliera” - a long story of one project. On the impeded communication and overlapped layers of meaning in Anna Klimczak’s site-specific installation. Lecture in Polish]

Wykład Anny Klimczak przekieruje naszą uwagę na pojęcie światła rozumianego symbolicznie lub abstrakcyjnie. Otwarte rozważania pozwolą znaleźć konotacje między światłem a sposobem myślenia lub przebłyskiem idei (pomysłu). Jednocześnie porównamy odmienności w tworzeniu pojęć w świecie zachodnim i wschodnim. Wykład będzie opowieścią o powstawaniu pracy „Woliera" przedstawionej na wystawie LAACT XXIII, która w swojej minimalistycznej formie kumuluje powyższe zagadnienia. 

19:15

Annika Hippler, Ingo Gerken [ang]

On the road: artists in movement. Talk in English

[W drodze: artyści w ruchu. Rozmowa w j.angielskim]

Berlin based artists Annika Hippler and Ingo Gerken will talk about their site-specific installations. Working with different materials and contexts, the artists integrate exhibition spaces and public spaces as part of their works. 

Annika Hippler, born 1978 in Berlin, lives and works in Berlin 

Ingo Gerken, born 1971 in Lippetal, lives and works in Berlin

20:00 - 21:00

Iwona D. Bigos i Robert Sochacki [pol]

oprowadzanie kuratorskie po wystawie w j.polskim [curatorial walk in Polish]

Zapraszamy na zwiedzanie wystaw na Dziedzińcu z kierowniczką Pawilonu Czterech Kopuł i kuratorką wystawy "Otto Piene. Gwiazdy" Iwoną Dorotą Bigos oraz dr Robertem Sochackim, pomysłodawcą wydarzenia LAACT, prowadzącym zajęcia w Katedrze Scenografii oraz w pracowni PDK na Katedrze Sztuki Mediów.

Laura Adel (ur. 23.05.1994 w Gdańsku) doktorantka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Wykłada w Katedrze Sztuki Mediów. W swojej twórczości bada zasady percepcji oraz właściwości przestrzeni osadzając działania artystyczne w nowomedialnym środowisku. Kreuje abstrakcyjne, ruchome formy inspirowane zjawiskami przyrodniczymi. Finalistka wielu krajowych jak i międzynarodowych konkursów. Bierze czynny udział w festiwalach oraz wystawach między innymi w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku czy Muzeum Narodowym we Wrocławiu - Pawilon Czterech Kopuł. Prace wideo Laury należą do kolekcji Urban Screen Production, w ramach której są prezentowane  w Australii, Kanadzie i Nowej Zelandii. Działalność artystyczną łączy z pracą w postprodukcji filmowej gdzie wykonuje również efekty specjalne. 
instagram.com/lauhra_adel/

www.lauraadel.com


 

Joacelio Batista mieszka i pracuje w Belo Horizonte, Brazylia. Magister współczesnej twórczości artystycznej na Uniwersytecie w Aveiro, Portugalia. Dyplom w Szkole Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Federalnym Minas Gerais - UFMG. Działa jako artysta wizualny i filmowiec.

http://joaceliobatista.blogspot.com/

https://www.instagram.com/joaceliobatista/


Annika Hippler jest artystką wizualną, urodzoną w 1978 roku w Berlinie, w Niemczech. Pracuje z laserami, tworząc hipnotyczne kompozycje przestrzenne i wizualne poprzez badanie malarskich właściwości światła - jego częstotliwości i długości fali. Prace Hippler poruszają fenomeny nauki i astrofizyki, wszechstronne postrzeganie przestrzeni oraz przenoszenie wiedzy naukowej na artystyczny język światła. Studiowała na Uniwersytecie Artystycznym w Berlinie oraz na Uniwersytecie Artystycznym w Braunschweigu, między innymi u Johna M. Armledera. Jej prace były prezentowane w licznych instytucjach, galeriach i muzeach. Otrzymywała stypendia i uczestniczyła w programach rezydencjalnych w Niemczech, Austrii, Czechach, Rosji, Indiach i Tunezji.

www.annika-hippler.net

www.instagram.com/annika.hippler

https://www.facebook.com/annika.hippler.9


Emilia Ishizaka - absolwentka Pracowni Multimediów na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Eksperymentuje w obszarze działań intermedialnych. Swoje zamiłowanie do tradycyjnej animacji łączy z różnymi środkami wyrazu takimi jak videomapping czy rzeczywistość rozszerzona. Inspiruje się tym, co niedopowiedziane i tym, co niekoniecznie jest mile widziane.

instagram.com/e.ishizaka

www.emiliaishizaka.myportfolio.com


Anna Klimczak - artystka wizualna, profesorka Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w WarszawieTworzy dzieła site-specific i akcje performatywne. Porusza tematy związane z utrudnioną komunikacją. Jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu i laureatką Nagrody Artystycznej Miasta Poznania. Brała udział m.in. w pierwszej edycji polskiego festiwalu Rybie Oko czy w Biennale d’Issy we Francji. Od 1999 roku zajmuje się edukacją artystyczną i działalnością organizacyjną. Współtwórczyni i wieloletnia prezeska Fundacji Griffin Art Space wspierającej polską sztukę współczesną. Obecnie pracuje w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie, gdzie prowadzi Pracownię Multimediów.

https://annaklimczak.pl/

https://www.instagram.com/an_kli/


Mateusz Król jest twórcą z dziedziny sztuki nowych mediów. Ukończył Polsko-Japońską Akademię Technik Komputerowych. Jego pracą magisterską była interaktywna instalacja świetlna w tunelu podziemnym na Woli w pracowni dr. Anny Klimczak. Uwielbia tworzyć wszystko związanego z ruchem i interakcją. Szczególne miejsce w jego pracach zajmuje światło, które traktuje jako nieinwazyjne narzędzie do zmiany postrzegania otoczenia. Jest autorem wielu video mappingów w wydarzeniach w Polsce jak i za granica. Interesuje się miejskim krajobrazem oraz architekturą, co podkreśla w swoich realizacjach.

https://www.instagram.com/youngkapar/

https://vimeo.com/mateuszjankrol


Grupa naN - not a Number group

Grupa powstała w roku 2015 na bazie doświadczeń wynikających ze współpracy i działalności artystycznej Alicji i Adama Panasiewicza. Duet artystyczny zajmuje się głównie realizacjami artystycznymi wykorzystującymi język nowych mediów, który daje dużą swobodę kreacyjną oraz interpretacyjną projektów intermedialnych. Not a Number – nie-liczba – to w informatyce numeryczny typ danych  oznaczający niezdefiniowaną lub niereprezentowalną wielkość; pojawiający się na urządzeniach programowanych w przypadku braku danych cyfrowych. Nie-liczba – pustka czy przestrzeń na działanie analogowe? Na styku nauki i sztuki znajduje się obszar będący inspiracją dla twórczości grupy not a Number. Dotychczasowe realizacje, dotyczące zjawisk związanych z percepcją światła i przestrzeni są utworami wykorzystującymi intermedialny, a w szczególności multimedialny język wypowiedzi. Struktura komunikatu wizualnego jest bardzo dokładnie dobrana do treści merytorycznych, a poszerzenie o formy interaktywne projektowane specjalnie do konkretnego projektu włącza widza w percepcję przekazu. Do realizacji niektórych projektów grupa zaprasza do współpracy programistów, elektroników oraz interdyscyplinarnych naukowców, którzy wzbogacają charakter przekazu tworzonych wypowiedzi artystycznych. 


Alicja Panasiewicz - artystka wizualna, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, zajmuje się instalacjami multimedialnymi. Obecnie wykładowca na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. W swojej twórczości koncentruje się na zjawisku światła i przestrzeni i ich wartości estetycznej budującej wrażenie. Organizatorka ogólnopolskich targów artystow i dizajnerów “Nówka Sztuka”, Jurorka Stypendium Twórczego Miasta Krakowa

 

Adam Panasiewicz - absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Grafiki. Pracuje na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Zajmuje się grafiką cyfrową, rysunkiem i cyfrowym wideo. Bada granice recepcji obrazu ruchomego, skupiając się głównie na właściwościach jego odbioru w kontekście fizjologii widzenia.

http://alicjapanasiewicz.net/nan/

www.instagram.com/alicjapanasiewicz_art/

https://issuu.com/adpan/docs/input_output1

https://www.instagram.com/panasiewiczadam/


 

Sarah Rechberger urodzona w 1983 roku, pracuje z różnymi mediami. Światło i procesy organiczne należą do środków stylistycznych jej pracy. Aby przekazać swoje pomysły, pracuje z instalacjami, rzeźbami, fotografiami i rysunkami, łącząc swoje prace w mechanizmy wielorakich synergii systemowych. Dynamika staje się doświadczalnym procesem, który w interakcji z obserwatorem staje się całością, z której wyłania się moment nowego połączenia z samym dziełem i artystą. Studiowała na Transmedial Arts u Brigitte Kowanz oraz w Institut für Raumexperimente, u Olafura Eliassona.

http://www.sarahrechberger.net

https://www.instagram.com/sarahmariarechberger/

https://www.facebook.com/sarah.rechberger.798/


Tilen Sepič jest multidyscyplinarnym artystą i projektantem działającym w obszarze nowych mediów, sztuki światła, projektowania obiektów oświetleniowych i audiowizualnych instalacji świetlnych ze Słowenii. W swojej pracy wspiera kulturę open-source i DIY. Regularnie uczestniczy w festiwalach światła i wystawach prezentując swoje instalacje kinetyczne i obiekty oparte na świetle, zarówno w kraju jak i za granicą. Na liście wystaw znajdują się m.in.: Medusa Art Gallery (Koper, 2022), Mala galerija BS (Lublana, 2021), IFCA (2020, 2021), publiczna instalacja świetlna Clouds (Lovran, CRO, 2020), Vinterljus Festival of Lights (Linkoping, SE, 2019), IZIS (Portorož, 2019), Ventura Future (Włochy, 2019), Responsive 2019 (Kanada, 2019), Interference Tunis Light Art Project (Tunis, 2018), Bella Skyway (Polska, 2015, 2016), Lumina Festival (Portugalia, 2013, 2015, 2016) i inne.

https://www.instagram.com/tilensepic/

https://sepic.cc/Cosmic-Rain


Robert Sochacki artysta wizualny, nauczyciel akademicki ze stopniem doktora sztuki. Sochacki w swojej praktyce artystycznej koncentruje się na procesie kolektywnym w sztuce oraz interakcji pomiędzy dziełem sztuki a odbiorcami. Najczęściej pracuje z wielkoformatowymi instalacjami wideo i różnymi koncepcjami light art. Wykłada na Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu.

www.robertsochacki.pl

www.instagram.com/sochacki


Ingo Wendt - niezależny artysta, stolarz, technik drewna, z wykształceniem z wzornictwa przemysłowego i dyplomem ze sztuk pięknych, student prof. Daniela Hausiga. Pracownik artystyczny i naukowy w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Saarbrücken. Doświadczenie akademickie i interdyscyplinarne rozwijał samodzielnie, z naciskiem na światło, projekcję i kinetykę. Okazjonalnie pracuje cyfrowo, ale przede wszystkim uwielbia udowadniać walory analogowych generatorów obrazu. Każda jego instalacja to samodzielnie wykonany, oryginalny obiekt, uważnie zaprojektowany tak, aby umożliwić publiczności interakcję ze sztuką i ze sobą nawzajem.

www.ingo-wendt.de


Tomasz Wiktor - absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu na Wydziale Grafiki i Sztuki Mediów. Były student L’Institut d’arts Visuels we Francji oraz Shanghai Normal University w Chinach. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2020 roku. Uczestnik Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań 2019-2023  w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego. Laureat konkursów artystycznych w kraju i za granicą. Nagrodzony m.in. Grand Prix w Art of Code Wrocław 2015 za najlepszą aplikację łączącą sztukę z nowymi technologiami. Uhonorowany wyróżnieniem i drugim miejscem w 2011 roku na Międzynarodowym Konkursie Kaligrafii w Szanghaju i Pekinie.
Posługuje się wieloma formami ekspresji (od rysunku, przez Vj’ing, po instalacje interaktywne). Od 2009 roku rozwija autorski program komputerowy umożliwiający tworzenie obrazów w tzw. cross reality lub rzeczywistości rozszerzonej. Udoskonala jednocześnie własną metodę pracy całym ciałem w środowisku holograficznym, zadając pytanie, czy i w jakim stopniu artyści wizualni powinni rozwijać kreatywne umiejętności swojego ciała.

www.tomaszwiktor.com


Wykład gościnny:

Ryszard W. Kluszczyński - profesor dr hab. nauk humanistycznych. Na Uniwersytecie Łódzkim, w Instytucie Kultury Współczesnej kieruje obecnie Katedrą Nowych Mediów i Kultury Cyfrowej. W latach 2008-2016 kierownik Katedry Mediów i Kultury Audiowizualnej. Profesor w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. W latach 2003-2019 roku wykładał w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. W latach 2001-2006 profesor w Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu (wówczas ASP).

Zajmuje się sztuką nowych mediów w wymiarze teoretycznym i historycznym, filmem eksperymentalnym i sztuką wideo, problematyką cyberkultury oraz społeczeństwa informacyjnego i sieciowego, jak również teorią sztuki, awangardą artystyczną oraz najnowszymi tendencjami w sztuce. Bada zagadnienia związków między twórczością artystyczną, nauką, techniką i polityką. Uprawia również krytykę sztuki. 

Jest autorem bądź redaktorem naukowym i współautorem wielu książek, m.in.: Towards a Non-Anthropocentric Ecology: Victoria Vesna and Art in the World of the Anthropocene (2020); Beyond Borders: Processed Body – Expanded Brain – Distributed Agency (2019); Wideo w sztukach wizualnych (2018); Augmenting the World. Masaki Fujihata and Hybrid Space-Time Art (2017); Human Traits. Patrick Tresset and the Art of Creative Machines (2016); Guy Ben-Ary: Nervoplastica. Bio-robotic Art and its Cultural Contexts (2016); Trajektorie obrazów. Strategie wizualne w sztuce współczesnej (2015), Perspektywy badań nad kulturą (2008); Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów (2001); Warsztat Formy Filmowej 1970-1977 (2000); Film – wideo – multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej (1999); Obrazy na wolności. Studia z historii sztuk medialnych w Polsce (1998).

Opublikował także kilkaset artykułów naukowych. Jego teksty zostały przetłumaczone na kilkanaście języków.

Członek zespołów redakcyjnych „Art Inquiry" i „Przeglądu Kulturoznawczego", członek Rady Programowej „Sztuki i dokumentacji” i „Powidoków”, stały współpracownik „Kwartalnika Filmowego", współpracownik wielu pism artystycznych.

https://unilodz.academia.edu/RyszardWKluszczyński

https://www.facebook.com/rwkluszczynski/


 

Dziedziniec otwarty jest dla publiczności w godz. 15:00-22:00

Prezentacje, wykłady i rozmowy będą w języku polskim lub angielskim

(bez dodatkowego tłumaczenia)

Wstęp 3 PLN


organizatorzy:

koncepcja merytoryczna i organizacja dr Robert Sochacki ASP Wrocław we współpracy z Iwoną Dorotą Bigos MNWr MSW P4K
Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
NOKS collective

Projekt LAACT XXIII został objęty patronatem honorowym Prezydenta Wrocławia

partnerzy wydarzenia:

Konsulat Generalny Republiki Federalnej Niemiec
Austriackie Forum Kultury w Warszawie
Hochschule der Bildenden Künste Saar / program Erasmus +
Wydział Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie

dziękujemy także partnerom wspierającym artystów:

Federal Ministry of Austria Arts, Culture, Civil Service and Sport / Sarah Rechberger
Ljudmila Art and Science Laboratory and Forum Ljubljana (Lighting Guerrilla),
Municipality of Ljubljana – Department for Culture,
konS – Platform for Contemporary Investigative Art / Tilen Sepič

Pozostałe wydarzenia