Upublicznienie pracy doktorskiej - Anna Stępkowska Nowak
Praca doktorska „Opracowanie strategii wzorniczej i komunikacji wizualnej marki Korner Design. Określenie roli designu w budowaniu tożsamości nowej marki”, to wynik ponad trzyletnich badań
zrealizowanych w ramach programu „Doktorat Wdrożeniowy” na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, we współpracy z partnerem biznesowym firmą Korner Sp. z o.o. specjalizującej się w kompleksowej obsłudze rynku meblarskiego, wnętrzarskiego, a także budowlanego.
Program Doktorat wdrożeniowy związany z realizacją celów badawczo-wdrożeniowych, to współpraca trójstronna (doktorant – przedsiębiorca – uczelnia). Wymaga dużego zaangażowania zarówno ze strony doktoranta, jak i ze strony partnerów programu – przedsiębiorcy i jednostki naukowej. Kluczową kwestią jest rozwiązanie problemu praktycznego przez doktoranta – wypracowanie rozwiązania, które zostanie zrealizowane przez przedsiębiorcę.
Głównym założeniem doktoratu, a także istotą innowacji w firmie, było wdrożenie na rynek nowej marki Korner Design, która wzbogaca markę macierzystą w konkretnym kontekście produktowym.
Ważnym aspektem prowadzonych prac badawczo-wdrożeniowych było opracowanie strategii wzorniczej i komunikacji wizualnej marki, a przede wszystkim wypracowanie metod zintegrowania wzornictwa ze środowiskiem firmy. Celem tej współpracy była zmiana podejścia przedsiębiorstwa do roli, jaką odgrywa wzornictwo w procesie rozwoju firmy. Badania posłużyły wdrożeniu procesów inteligentnie i skutecznie wykorzystujących design na wielu poziomach.
Dziś wzornictwo (design) to pojęcie bardzo szerokie, określa wielość i złożoność działań. Jest traktowane jako „narzędzie”, które wykracza poza konwencjonalne ramy projektowania produktu, stylingu, estetyzacji i coraz częściej służy planowaniu całych procesów m.in. wsparciu rozwoju przedsiębiorstw lub zmianie polityki firmy.
Realizacja wdrożeniowa obejmowała ulepszenie komunikacji z klientami, poprzez opracowanie nowych metod promowania produktów i usług m.in. uruchomienie Wzorcowni (w Katowicach i we Wrocławiu) – służących sieciowaniu środowisk twórczych z otoczeniem biznesowym i naukowym.
Wypracowana w ramach doktoratu strategia rozwoju nowej marki Korner Design ma wzmocnić strategię konkurencyjności firmy na rynku. Zaproponowana zmiana sposobu obsługi klienta, wdrożenie nowych form ekspozycji produktów, ulepszenie działań wizualnych i komunikacyjnych może być źródłem generowania nowych ścieżek rozwoju marki.
Doktorat Wdrożeniowy został zrealizowany na Wydziale Grafiki i Sztuki Mediów wrocławskiej ASP.
Promotor: dr hab. Artur Skowroński prof. uczelni
Współpraca: Korner Sp. z o. o., Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu.
Wdrożenie dla firmy zrealizowano we współpracy z Jarosławem Nowakiem, doktorantem Wydz. Rzeźby.
Upublicznienie: Galeria Handlowa Home Concept w Katowicach, Galeria Domar we Wrocławiu,
międzynarodowe targi branżowe.
Anna Stępkowska Nowak
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu oraz Międzywydziałowych Studiów Doktoranckich na tejże uczelni. Zrealizowała kilkanaście wdrożeń przemysłowych wprowadzonych na rynek krajowy i zagraniczny m.in.: dla branży meblowej, wyposażenia wnętrz i odzieżowej. Laureatka nagrody Dobry Wzór Polskiego Instytutu Wzornictwa Przemysłowego oraz nagrody Design Management Award (DMA), którą zdobyła wraz z firmą Meble Vox za całokształt wdrożeniowy. Jej prace z zakresu designu prezentowane były na prestiżowych festiwalach i targach m.in. Korea Design, Gdynia Design, 4 Design Days, Arena Design. Pracuje na stanowisku asystenta w Pracowni Reklamy i Informacji Wizualnej wrocławskiej ASP.