Przejdź do treści

Małgorzata Kaczmarska POLACY. CZAS WOLNY

Fotorelacja
Opublikowano 29 wrz 2025
im
Małgorzata Kaczmarska POLACY. CZAS WOLNY

 

„Pamiętam, że kiedy dwa lata temu Małgorzata Kaczmarska przysłała mi ze swojej małopolskiej pracowni zdjęcia obrazów, nad którymi wtedy pracowała, pomyślałam: kto maluje surferów, skoro oni sami siebie nieustannie filmują? Wtedy jej prace wydały mi się zupełnie nowe, zupełnie inne, zupełnie jej. Bezpośrednie ujęcie, migawka, fotografia, malarstwo – to określenia, którymi można próbować zdefiniować jej propozycję, obecnie prezentowaną pod tytułem POLSKI PEJZAŻ LUDZKI, nawiązującym do czasu wolnego, wakacji, odpoczynku i rekreacji. Czasu swobodnych i pobudzających wyobraźnię relaksujących spotkań, w których jej obraz styka się z rzeczywistością.

 

Letnie wspomnienia wnikają nam w skórę. Wspomnienia śródziemnomorskie są filtrowane przez zamknięte powieki, gdy wysokie słońce staje się zbyt ostre, a my próbujemy przez nie coś zobaczyć. W pewnym momencie zauważamy tę bezczynną intymność zamkniętych oczu, świadomi, że nie widzimy dosłownie, paradoksalnie dostrzegamy tę przefiltrowaną chwilę. Takie powidoki, zupełnie nieuciążliwe, dają czas na przemyślenia. Czujemy słony zapach i morską bryzę, słyszymy szum fal i wiatru, głosy i śmiechy, które potem zlewają się, aby stać się światłem. Przechodzą przez mały czarny otwór źrenicy jak światło i pozostają tam, odciśnięte w mózgu jak obraz. Wracamy do rzeczywistości z obrazem tego doświadczenia, przedstawionym w sposób daleki od figuratywnego. Tak postrzegam Kąpiel w Asnières (1884) Georges'a Seurata czy La Grande Jatte (1886) i odkrywcze odczytanie jego dzieł przez Bridget Riley w jej zbiorze pism The eye's mind (1999). Tak też postrzegam bohaterów PARKOWE OPALANIE, DZIARSKIE CIAŁA czy NA TRAWIE / ZNAJDŹ RÓŻNICĘ (Kaczmarska, 2022), których mogę dotknąć oczami skóry (Pallasmaa, 2010), rejestrując pociągnięcia pędzla.” (2024)

 

Fragment tekstu pt. „TO, CO WIDZIMY, PATRZY NA NAS” autorstwa prof. Eugènii Agustí Camí zamieszczonego w katalogu do wystawy „POLACY. CZAS WOLNY”.

 

Miejsce wystawy: Galeria r_z / ul. 3 maja 16, 35-030 Rzeszów

Termin: 20.09.2025 – 05.10.2025

Wernisaż odbył się 19 września 2025 o godz. 18:00

Kuratorka wystawy: Katarzyna Cwynar

Organizatorzy wystawy: Magdalena Uchman i Piotr Dawid Woroniec – ZPAP ORz

Autor plakatu i folderu: Mirosław Pawłowski

Wydawca katalogu: Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu

Katalog zrealizowany przy finansowym wsparciu Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu (2024).


 

MAŁGORZATA KACZMARSKA

Artystka wizualna, wykładowczyni akademicka i kuratorka. Tworzy w dziedzinie malarstwa, eksperymentuje z mediami typu wideo i instalacja, realizuje także projekty intermedialne.

 

Urodzona w Krakowie, w 1999 ukończyła z wyróżnieniem Wydział Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Jest profesorem w Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, na Wydziale Rzeźby i Mediacji Sztuki.

Jej obrazy, wideo, prace cyfrowe były wielokrotnie wyróżniane w międzynarodowych konkursach i kwalifikowane do prezentacji. Swoje prace pokazywała na szesnastu wystawach indywidualnych w Polsce i za granicą. Stypendystka Ministerio Español de Asuntos Exteriores (stypendium twórcze w Hiszpanii) oraz Association BecomeBecome (rezydencja artystyczna „Island of Consciousness” w Indonezji). W 2023 otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej za wybitne osiągnięcia naukowo-badawcze z dziedziny sztuki.

Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków, artystycznej grupy20minut i kolektywu SPACE Start.

Pozostałe aktualności