Małgorzata Kaczmarska POLACY. CZAS WOLNY

„Pamiętam, że kiedy dwa lata temu Małgorzata Kaczmarska przysłała mi ze swojej małopolskiej pracowni zdjęcia obrazów, nad którymi wtedy pracowała, pomyślałam: kto maluje surferów, skoro oni sami siebie nieustannie filmują? Wtedy jej prace wydały mi się zupełnie nowe, zupełnie inne, zupełnie jej. Bezpośrednie ujęcie, migawka, fotografia, malarstwo – to określenia, którymi można próbować zdefiniować jej propozycję, obecnie prezentowaną pod tytułem POLSKI PEJZAŻ LUDZKI, nawiązującym do czasu wolnego, wakacji, odpoczynku i rekreacji. Czasu swobodnych i pobudzających wyobraźnię relaksujących spotkań, w których jej obraz styka się z rzeczywistością.
Letnie wspomnienia wnikają nam w skórę. Wspomnienia śródziemnomorskie są filtrowane przez zamknięte powieki, gdy wysokie słońce staje się zbyt ostre, a my próbujemy przez nie coś zobaczyć. W pewnym momencie zauważamy tę bezczynną intymność zamkniętych oczu, świadomi, że nie widzimy dosłownie, paradoksalnie dostrzegamy tę przefiltrowaną chwilę. Takie powidoki, zupełnie nieuciążliwe, dają czas na przemyślenia. Czujemy słony zapach i morską bryzę, słyszymy szum fal i wiatru, głosy i śmiechy, które potem zlewają się, aby stać się światłem. Przechodzą przez mały czarny otwór źrenicy jak światło i pozostają tam, odciśnięte w mózgu jak obraz. Wracamy do rzeczywistości z obrazem tego doświadczenia, przedstawionym w sposób daleki od figuratywnego. Tak postrzegam Kąpiel w Asnières (1884) Georges'a Seurata czy La Grande Jatte (1886) i odkrywcze odczytanie jego dzieł przez Bridget Riley w jej zbiorze pism The eye's mind (1999). Tak też postrzegam bohaterów PARKOWE OPALANIE, DZIARSKIE CIAŁA czy NA TRAWIE / ZNAJDŹ RÓŻNICĘ (Kaczmarska, 2022), których mogę dotknąć oczami skóry (Pallasmaa, 2010), rejestrując pociągnięcia pędzla.” (2024)
Fragment tekstu pt. „TO, CO WIDZIMY, PATRZY NA NAS” autorstwa prof. Eugènii Agustí Camí zamieszczonego w katalogu do wystawy „POLACY. CZAS WOLNY”.
Miejsce wystawy: Galeria r_z / ul. 3 maja 16, 35-030 Rzeszów
Termin: 20.09.2025 – 05.10.2025
Wernisaż odbył się 19 września 2025 o godz. 18:00
Kuratorka wystawy: Katarzyna Cwynar
Organizatorzy wystawy: Magdalena Uchman i Piotr Dawid Woroniec – ZPAP ORz
Autor plakatu i folderu: Mirosław Pawłowski
Wydawca katalogu: Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
Katalog zrealizowany przy finansowym wsparciu Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu (2024).
MAŁGORZATA KACZMARSKA
Artystka wizualna, wykładowczyni akademicka i kuratorka. Tworzy w dziedzinie malarstwa, eksperymentuje z mediami typu wideo i instalacja, realizuje także projekty intermedialne.
Urodzona w Krakowie, w 1999 ukończyła z wyróżnieniem Wydział Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Jest profesorem w Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, na Wydziale Rzeźby i Mediacji Sztuki.
Jej obrazy, wideo, prace cyfrowe były wielokrotnie wyróżniane w międzynarodowych konkursach i kwalifikowane do prezentacji. Swoje prace pokazywała na szesnastu wystawach indywidualnych w Polsce i za granicą. Stypendystka Ministerio Español de Asuntos Exteriores (stypendium twórcze w Hiszpanii) oraz Association BecomeBecome (rezydencja artystyczna „Island of Consciousness” w Indonezji). W 2023 otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej za wybitne osiągnięcia naukowo-badawcze z dziedziny sztuki.
Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków, artystycznej grupy20minut i kolektywu SPACE Start.