Przejdź do treści

DÜRERY XX. LUBOMIRSKICH.

Ogłoszenie
Opublikowano 22 kwi 2009

Od 25 kwietnia prace Barbary Idzikowskiej, Romana Kowalika, Eugeniusza Geta Stankiewicza w Refektarzu Zakładu Narodowego im. Ossolińskich.

Eugeniusz Get Stankiewicz – inicjator projektu DÜRERY XX. LUBOMIRSKICH – zaprosił do współpracy wrocławskich artystów: zajmującą się szkłem Barbarę Idzikowską i tworzącego głównie w technice drzeworytu Romana Kowalika. Powstałe prace łączy ważny element – wszystkie zainspirowane zostały rysunkami Dürera z dawnej kolekcji Muzeum Lubomirskich. Niezwykle pomocna przy ich realizacji okazała się publikacja zawierająca reprodukcje wszystkich utraconych rysunków autorstwa Mieczysława Gębarowicz i Hansa Tietzego Rysunki Albrechta Dürera w Muzeum im. Lubomirskich we Lwowie, wydana w 1929 roku. Prezentowana wystawa to jednak nie tylko przypomnienie o burzliwych dziejach owej kolekcji i jej odtworzenie w miedziorycie, drzeworycie i kompozycji witrażowo-rysunkowej. To także dialog współczesnych artystów z twórczością Mistrza z Norymbergii. Barbara Idzikowska uczyniła głównym motywem monumentalnej szklanej kompozycji dürerowski rysunek srebrnym ołówkiem – Madonna karmiąca Dzieciątko. Ten niewielkich rozmiarów rysunek, został powiększony przez Idzikowską ponad dwudziestokrotnie. Artystka w swoim rysunku na szkle użyła zmielonego szkła o barwie grafitu, nawiązując do srebrnego ołówka Mistrza z Norymbergii. Związek Romana Kowalika z twórczością Dürera objawił się znacznie wcześniej niż na prezentowanej wystawie, artysta wykonał kilka lat temu kopię dürerowskiej grafiki – Czterej Jeźdźcy Apokalipsy. Na potrzeby projektu DÜRERY XX. LUBOMIRSKICH Roman Kowalik podjął się przetransponowania m.in. na olchowe, czereśniowe i jaworowe klocki drzeworytnicze rysunków: Autoportret, Studium sześciu poduszek, Święta Rodzina, Chrystus jako Król Świata. Przed laty inspiracją dla Eugeniusza Geta Stankiewicza był niezwykle popularny na świecie Zajączek autorstwa Albrechta Dürera. Dziś fascynacja Mistrzem z Norymbergii jest równie silna i zaowocowała powstaniem kilkunastu miedziorytów. Get Stankiewicz dokonał przekładu na płyty miedziorytnicze m.in. rysunków – Chrystus zdjęty z krzyża, Chrystus jako Król Świata, Madonna karmiąca Dzieciątko, Święta rodzina, Studium draperii, Koń. Powstałe miedzioryty wzbogacone zostały o artystyczny komentarz w postaci autorskiej grafiki. Całość oprawiona jest w passe-partout według szkoły „oszmiańskiej” projektu Geta Stankiewicza, której wyróżnikiem są „wydzieranki”, stemple i złocenia. Na wystawie pokazane zostaną klocki drzeworytnicze Romana Kowalika i płyty miedziorytnicze Eugeniusza Geta Stankiewicza oraz wykonane z nich odbitki, co pozwala prześledzić proces twórczy artystów. Szczególnie ważnym dopełnieniem wystawy będzie prezentacja Głowy starca Albrechta Dürera, jedynego zachowanego w zbiorach Muzeum Książąt Lubomirskich w Zakładzie Narodowym im. Ossolińskich rysunku tego artysty. Ze względów konserwatorskich czas ekspozycji rysunku zostanie skrócony. Głowy starca zostanie pokazana w pierwszy i ostatni tydzień wystawy. za www.oss.wroc.pl

Pozostałe aktualności