Przejdź do treści

Promotor w Szkole Doktorskiej

dr hab. Jakub Jernajczyk

Wydział Grafiki i Sztuki Mediów, Katedra Sztuki Mediów, Pracownia Poznania Wizualnego

Charakterystyka działalności twórczej

Artysta wizualny, matematyk, popularyzator nauki. W pracy twórczej, badawczej i dydaktycznej skupia się na poznawczych aspektach percepcji i wyobraźni wzrokowej oraz roli sztuki w przybliżaniu problemów naukowych. Tworzy instalacje multimedialne inspirowane głównie matematyką, fizyką oraz filozofią.

Zainteresowania badawcze: myślenie wzrokowe, rola wyobraźni w odkryciu naukowym, poznawcze metafory wizualne, analogowe i dyskretne systemy kodowania informacji.

Autor artykułów naukowych z pogranicza filozofii, matematyki i teorii sztuki. Uczestnik licznych konferencji naukowych oraz wystaw artystycznych. Dziekan Szkoły Doktorskiej ASP we Wrocławiu.

Najważniejsze osiągnięcia

1. Laureat indywidualnej Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia naukowe (2022).
2. Twórca koncepcji i uczestnik artystyczno-naukowych projektów: A!symetria (Wrocław 2021, Kraków 2022, wydawnictwo monograficzne 2021) oraz Wystawa Wzorowa (Galeria Entropia 2019; kunstmatrix.com 2021).
3. Autor licznych artykułów naukowych, w tym:
- Jak pokazać to, czego pokazać nie można? O obrazowaniu liczb niewymiernych, Studia Philosophica Wratislaviensia vol. XV, fasc. 3 (2020);
- Circle and sphere – geometrical speculations in philosophy, wraz z B. Skowron, [w:]
Mathematical Transsgrestions 2015, red. P. Błaszczyk, B. Pieronkiewicz, Universitas, Kraków 2018.
4. MathArt – dzieło habilitacyjne, cykl sześciu instalacji multimedialnych odnoszących się do zagadnień matematycznych (2014-2018), prezentowanych na wystawach we Wrocławiu, Krakowie, Warszawie, Pradze (Czechy), Leeds (Wielka Brytania), Budapeszcie (Węgry), Tianjin (Chiny).
5. Kierownik interdyscyplinarnego projektu badawczego Wizualizacja zagadnień naukowych – przykłady klasyczne w ujęciu nowych mediów cyfrowych, finansowanego przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej (2014-2016).

Opieka promotorska

Język w jakim prowadzone będzie seminarium
polski, angielski

Charakterystyka projektów i badań, w które ma zostać włączony doktorant, w tym oczekiwane kompetencje praktyczne i teoretyczne doktoranta

- Naukowo-artystyczne badania dotyczące roli obrazu, percepcji i wyobraźni wzrokowej w ludzkim poznaniu, zarówno potocznym, jak i naukowym. Przykładowe zagadnienia badawcze: błędy i paradoksy percepcyjne, metafory wizualne, relacje między obrazem i językiem, odniesienia naukowe w sztukach wizualnych.

- Kreacja artystyczna wynikająca z analiz teoretycznych i badań eksperymentalnych.

- Udział w realizacji przedsięwzięć naukowo-artystycznych: wystaw, konferencji, publikacji monograficznych.

- Od doktoranta oczekiwana jest otwartość poznawcza, biegłość w posługiwaniu się narzędziami do cyfrowej edycji statycznego i dynamicznego obrazu, umiejętność przekazywania złożonych treści w formie wizualnej.
Mile widziane będzie dodatkowe wykształcenie w dyscyplinie pozaartystycznej.

Charakterystyka współpracy dydaktycznej doktoranta z promotorem

Doktorant będzie uczestniczył w grupowych zajęciach oraz indywidualnych konsultacjach ze studentami w Pracowni Poznania Wizualnego. Zobowiązany będzie również do przygotowania i przeprowadzenia autorskich zajęć. Wskazana jest komunikatywność, otwartość, umiejętność pracy z grupą oraz znajomość programów do edycji ruchomego obrazu, takich jak np. Adobe Premiere, After Effects, Animate, czy Blender.