Przejdź do treści

Promotor w Szkole Doktorskiej

dr hab. Dominika Sobolewska

 

Charakterystyka działalności twórczej

Artystka, projektant, nauczyciel akademicki w katedrze Architektury Wnętrz we wrocławskiej ASP, gdzie od 2012 r. prowadzi Pracownię Projektowania Przestrzeni Interaktywnych. W okresie 2013-15 r. członek zespołu projektowego Wydziału Przestrzeni Tematycznych przy Expo Milano 2015. Działając na pograniczu sztuk wizualnych i projektowania zaangażowanego jest autorką wielu instalacji przestrzennych i interwencji artystycznych oraz obiektów interaktywnych. Orędowniczka nowych paradygmatów projektowania zorientowanych na empatię, krytykę, spekulację oraz misję społeczną.

Uczestniczka licznych wystaw i rezydencji artystycznych zorganizowanych zarówno w kraju jak i za granicą. Swoje prace prezentowała min. w brukselskim Bozar, na XIII Biennale Sztuki Mediów WRO we Wrocławiu czy w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki.

Najważniejsze osiągnięcia

  1. Stypendium w ramach programu NAWA im. Mieczysława Bekkera na realizację dwuletniego projektu badawczego w Queensland Universit of Technology (Australia)
  2. Kuratorka kolejnych edycji wystawy ‘Empathic Design czyli technologiczna troska o lepsze jutro’  https://www.youtube.com/watch?v=L6Y2TPhKp_E
  3.  IBM Faculty Award za koordynację zespołu z ASP Wrocław będącego członkiem projektu badawczego Cognitive Art we współpracy z IBM Polska oraz Muzeum Narodowym we Wrocławiu
  4. Finalistka konkursu na stanowisko badawcze w ramach pracy dla Wydziału Przestrzeni Tematycznych przy Expo Milano 2015, pod opieką merytoryczną Wydziału Designu Politechniki w Mediolanie,
  5. Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla Wybitnych Młodych Naukowców
Opieka promotorska

Język w jakim prowadzone będzie seminarium

polski, angielski ( obydwa)

Charakterystyka projektów i badań, w które ma zostać włączony doktorant, w tym oczekiwane kompetencje praktyczne i teoretyczne doktoranta

Badania z obszaru szeroko rozumianego projektowania, land artu a także zbliżonych praktyk artystycznych o charakterze krytycznym, spekulatywnym, społecznym, ekologicznym czy też partycypacyjnym. Prowadzone w duchu łączenia profesjonalnych doświadczeń doktoranta z interdyscyplinarną wiedzą pozyskiwaną w drodze świadomie prowadzonych eksperymentów wymagały będą umiejętności łączenia strategii kreacyjnych ze zdobyczami teoretycznymi innych dziedzin. W związku z powyższym, od przyszłego doktoranta oczekuje się nie tylko udokumentowanej okazałym dorobkiem wiedzy artystyczno-projektowej, ale również szerszego spojrzenia na problemy związane ze współczesnym projektowaniem. Doktorant musi wykazywać się umiejętnością dostrzegania nowych paradygmatów projektowania wynikających z przemian społeczno-cywilizacyjnych, oraz wstępnym rozeznaniem we współczesnych metodologiach z tego obszaru. Procesy poprzedzające efekt finalny będą tu równie istotne co sam rezultat. W miarę możliwości zakłada się współpracę z teoretykami i specjalistami z innych obszarów, a także z podmiotami zewnętrznymi.

Charakterystyka współpracy dydaktycznej doktoranta z promotorem

Doktorant będzie aktywnie uczestniczył w inicjatywach dydaktycznych prowadzonych przez promotora bazujących na konsultacjach ze studentami, prowadzeniu projektów zespołowych, akcji partycypacyjnych, organizacji wystaw etc. Oczekuje się następujących umiejętności i kwalifikacji od doktoranta: krytyczna ocena projektów, prowadzenie warsztatów, analiza potrzeb społecznych, prowadzenie badań opartych na praktyce oraz zajęć dydaktycznych w oparciu o kolektywne nauczanie. Dodatkowo mile widziane następujące kwalifikacje: wiedza z obszaru współczesnych metod projektowych i artystycznych, umiejętność pracy w zespole, koordynacji projektów, wykorzystania nowych technologii w działaniach kreacyjnych, doświadczenie w praktycznych badaniach zorientowanych na użytkownika, w działaniach na pograniczu projektowania i działań społecznych, ekspertyza i zainteresowania w różnych obszarach sztuki i dyscypliny projektowej, od wystaw globalnych poprzez instalacje prospołeczne i przyjazne środowisku.