Przejdź do treści

Jak nie DZIŚ to kiedy?

Opublikowano 13 lut 2023
m.pietrzak
Data
5 — 12 lut 2023
Miejsce

Galeria BrowArt
Browar Mieszczański
ul. Hubska 44, Wrocław

Jak nie DZIŚ to kiedy?

wystawa pracowników Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu w ramach Święta Fotografii

finisaż: 12.02.2023 / 19.00
wystawa: 5-12.02.2023

Galeria BrowArt
Browar Mieszczański
ul. Hubska 44, Wrocław

Laura Adel
Beata Bols
Czesław Chwiszczuk
Wiesław Gołuch
Marek Grzyb
Katerina Kouzmitcheva
Ida Kwaśnica
Paweł Lisek
Ewa Martyniszyn
Piotr Masny
Michał Pietrzak
Agata Szuba
Agnieszka Talik
Rafał K. Warzecha
Maja Wolińska


Istnieją takie czasoprzestrzenie, w których nie możemy operować/kreować/działać. Nazywamy je kolokwialnie: wczoraj oraz jutro.
Wczoraj jest już dla nas zupełnie niedostępne, a na jutro musimy poczekać. Tylko dziś daje możliwość działania, bo nawet jutro kiedyś stanie się naszym dziś i dopiero wtedy otworzy dla nas paletę możliwości twórczych. To właśnie dziś powinno być dla nas najważniejsze, bo to nasze okno możliwości.
Niestety nie jest to takie oczywiste i zrozumiałe dla wszystkich. Trudno jest nie rozpatrywać dziś w oparciu o wczoraj i jutro. Presja otoczenia zmusza do rozważań i kalkulacji opartych na tym co było i o to co może być. W ten sposób traci się kontrolę nad dziś. A przecież dziś powinno być pozbawione wszelkich obciążeń, powinno być zupełnie nową otwartą kartą historii.
Wczoraj to tylko doświadczenie i miłe (lub nie) wspomnienia, jutro to tylko spekulacje i plany na lepsze życie — nic ponadto.
Żyjemy w przeświadczeniu, że dziś nie jest wyjątkowym dniem, w którym zdarzy się cud, po którym będzie można żyć szczęśliwiej i lepiej...
A to właśnie dziś, jest tym dniem, który daje nam olbrzymią szansę, to dzień który pozwala czerpać naukę z doświadczeń dnia wczorajszego, to dzień który pozwala budować fundament pod lepsze jutro, to dzień, w którym można zapytać siebie co jest ważne. Dziś to dzień wielu wspaniałych możliwości, z których należy skorzystać. Teraz i dzisiaj jest to dziś, w którym bez obaw możesz powiedzieć i zrobić wszystko. Zrób to dziś!
kurator: Rafał K. Warzecha

Jak nie DZIŚ to kiedy?

Laura Adel
(ur. 23.05.1994 w Gdańsku) doktorantka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Wykłada w Katedrze Sztuki Mediów. W swojej twórczości bada zasady percepcji oraz właściwości przestrzeni osadzając działania artystyczne w nowomedialnym środowisku. Kreuje abstrakcyjne, ruchome formy inspirowane zjawiskami przyrodniczymi. Finalistka wielu krajowych jak i międzynarodowych konkursów. Bierze czynny udział w festiwalach oraz wystawach między innymi w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku. Prace wideo Laury należą do kolekcji Urban Screen Production, w ramach której są prezentowane w Australii, Kanadzie i Nowej Zelandii. Działalność artystyczną łączy z pracą w postprodukcji filmowej gdzie wykonuje również efekty specjalne.

Beata Bols
Studia na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby, dyplom z Malarstwa, aneks - Struktury Wizualne, w ASP we Wrocławiu. Działa w obrębie performance, malarstwa, fotografii, kostiumografii, scenografii i poezji.Prowadzi zajęcia ze Stylizacji i aranżacji na kierunku Sztuka Mediów, we wrocławskiej ASP.Otrzymała kilka nagród za pracę twórczą.

Czesław Chwiszczuk
Twórczo wypowiadam się w fotografii, filmie, działaniach multimedialnych. Moja twórczość to prywatna mitologia, prywatna poetyka, interioryzacja, to pragnienie aktualnego wcielenia, pozostawienia swojego śladu, to wypowiedź wewnętrzna o przeżywanym życiu na tym świecie. Opowiadam swoją historię za pomocą światła, fali nośnej naszego postrzegania rzeczywistości. Wielowymiarowość przestrzeni, stwarzanie, czy nawet odtwarzanie relacji czasoprzestrzennych podmiot – przedmiot – wyobraźnia, interesuje mnie od wielu lat. Sięgam po takie motywy wyobrażeniowe, które implikują zjawiska, z jakimi nasz umysł radzi sobie, być może, tylko z pomocą poezji, choć powołane przez impuls rejestrowania fotograficznego.

Wiesław Gołuch
Studia: PWSSP we Wrocławiu (1968 -1976). Dyplom na Wydziale Malarstwa Grafiki i Rzeźby, promotor Maciej Urbaniec. Uprawia rysunek, grafikę unikatową oraz plakat, grafikę książkową, grafikę prasową, fotografię. Ostatnie lata to zainteresowanie ekranem, obrazem ruchomym i działaniami interaktywnymi. Profesor na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, kierownik Katedry Sztuki Mediów. Wystawy indywidualne: Własna miara - Galeria Monada, Wrocław 1979; Galeria Sztuki Teatru Współczesnego, Wrocław 1981; Obrazy kontrolne - Centrum Światła, Wrocław 1981; Galeria "Na Ostrowie", Wrocław 1985; Gimnastyka - Galeria W Pasażu, Wrocław 1987; Plakat, grafika- Galeria Krytyków Pokaz, Warszawa 1998; Gymnastik - HBK Braunschweig, 1998; II Międzynarodowy Konkurs Rysunku - wystawa towarzysząca, Wrocław 2003; Ex aequo - Galeria Design, Wrocław 2003; Jurowane wystawy, konkursy i nagrody: Międzynarodowe Biennale Plakatu - Warszawa 1976,86; Biennale Plakatu Polskiego - Katowice 1979,81,85,87,99,2001; Międzynarodowe Biennale Plakatu - Lahti, Finlandia 1979,81,83; Międzynarodowe Triennale Rysunku - Wrocław 1981; Triennale Plakatu Politycznego - Mons, Belgia 1985; Międzynarodowe Triennale Plakatu - Toyama, Japonia 1985; Międzynarodowy Festiwal Malarstwa - Cagnes-sur-Mer, Francja 1982; LAUGHING - The International Posters Exhibition - Santory Museum, Osaka, Japonia 1999; The Poster Kingdom POLAND - Ogaki Poster Museum, Ogaki, Japonia 1999; FAXART Life&Peace - Ogaki Poster Museum, Ogaki, Japonia 2002 I nagroda w konkursie "Najlepszy plakat Wrocławia" - 1981; II nagroda na IV Międzynarodowym Biennale Plakatu - Lahti, Finlandia 1981; Nagroda "Solidarności" na IX Biennale Plakatu Polskiego - Katowice 1981; I nagroda w konkursie "Symbole społecznego życia" czasopisma Art&Business - 1987; I nagroda w konkursie na plakat do jubileuszowej wystawy Okręgu Wrocławskiego ZPAP – 1998. Brał udział w wystawach niezależnego ruchu kulturalnego (1982-89). Współpracował z podziemnym wydawnictwem "Przedświt". Współtworzył graficznie pismo artystyczne FORMAT. W latach 90. redaktor graficzny czasopisma PRASA POLSKA.

Marek Grzyb
W 1997 r. ukończył studia na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, kierunek Grafika. W dzisiejszej „zdefragmentowanej" rzeczywistości czas przeszły oraz jego niematerialne i materialne przejawy wydają mi się bardzo pociągające. Są rodzajem stabilizatora, w którym szukam rozwiązań, odpowiedzi oraz potwierdzenia intuicji. Zainteresowanie czasem przeszłym sprawiło, że w pracy artystycznej używam wielu artefaktów, z których staram się stworzyć album, kolekcję, czy zespół obiektów. Ta strategia pomaga mi w opanowaniu cudzych „wizualnych" opowieści i relacji z którymi pracuję. Figura „zbioru – kolekcji " umożliwia mi tworzenie własnych narracji w oparciu o cudze historie, obiekty i obrazy.

Katerina Kouzmitcheva
Jest białoruską fotografką, mieszkającą we Wrocławiu, działającą na styku gatunków, fotografii dokumentalnej i artystycznej. W swoich projektach zgłębia temat tożsamości - pamięci konstruktywną, zajmuje się zagadnieniami interakcji międzyludzkich i systemów politycznych , problematyką kobiecych ról płciowych. Katerina otrzymała licencjat z Prawa Gospodarczego. Jest absolwentką Petersburskiej Akademii fotografii dokumentalnej „Fotografika”, posiada tytuł magistra Sztuk Pięknych na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Jest laureatką międzynarodowych konkursów fotograficznych TIFA i BIFA, stypendystką Gaude Polonia Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest uczestniczką wielu festiwali fotograficznych. Jej prace publikowane są w Bird in Flight, Monovision, Dodho i innych.

Ida Kwaśnica
Urodziła się w Zielonej Górze w 1994r. Jest absolwentką oraz pracownikiem Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. W 2019 ukończyła studia magisterskie na kierunku Sztuka Mediów ze specjalnością Fotografia. Tworzy realizacje w zakresie performensu i wideo-performensu, fotografii, fotoobiektu, instalacji oraz net-artu. Jej prace można było zobaczyć między innymi na wystawie „Things&Thoughts” podczas Fotofestiwalu w Łodzi, „Made in Photo 12” w trakcie Batumi Photo Days Festival oraz "Personal Horizons" w ramach międzynarodowego festiwalu fotografii SuwonPhoto w Korei Południowej. Tematy podejmowane w jej pracach, często dotykają problemów tożsamości, cielesności, natury ludzkiej i funkcjonowania człowieka w społeczeństwie.

Paweł Lisek
W 2008 r. ukończył studia na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, kierunek Malarstwo. "Dzisiaj, gdy nad wspólnym układem nerwowym i sensorycznym ludzkości czuwają satelity, a komputery przypominają pracę ludzkiego umysłu, gdy umysły wchodzą ze sobą w kontakt ponad czasem i przestrzenią, nasza przyszłość jest tylko sprawą wyboru, a nie przeznaczenia".Derrick de Kerckhove, Inteligencja Otwarta – to zdanie pchnęło mnie do decyzji eksploracji cyfrowego świata sztuki i w znacznym stopniu przesunęło znaczenie twórczej intuicji i wrażliwości w stronę decyzji. Moje eksperymenty z cyfrowymi narzędziami, analiza danych z gps, malarskie eksperymenty tworzenia partytur i kompozycji dźwiękowych, których celem była zmiana wyuczonej percepcji – to były decyzje. W mojej ocenie praca z medium cyfrowym wymusza analityczne podejście do wszystkich dostępnych wartości, którymi może posłużyć się artysta. Obrana przeze mnie strategia skoncentrowana jest na właściwościach, podstawowej jednostki obrazu cyfrowego – na pikselu. Dopiero dobrze znając wartości obiektów, można nimi dowolnie manipulować, kreować i w pełni je eksplorować. W wyniku takiego podejścia realizuję różnego rodzaju, instalacje, performance audiowizualne, koncerty badając styk obrazu i dźwięku, a zacięcie konstruktora i poszukiwania nietypowych rozwiązań, brzmień obrazu, brzmień dźwięku doprowadziło mnie do również stworzenia ideowych instrumentów hybrydowych. Moja praca często ma charakter pracy w większych zespołach, współpracy z orkiestrami, kompozytorami, muzykami tworząc multimedialne wydarzenia, koncerty.

Ewa Martyniszyn
Adiunkt w Katedrze Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu, nauczyciel we Wrocławskich Szkołach Fotograficznych (AFA, PHO-BOS) w latach 2004-2009. W 2018 roku uzyskała tytuł doktora w zakresie sztuk filmowych (fotografii) w Łódzkiej Szkole Filmowej. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu Wydziału Komunikacji Multimedialnej (1998-2004) specjalności: fotografia (dyplomy z wyróżnieniem). Członek ZPAF od 2005 r. Od 2019 prowadzi galerię Łącznik Uniwersytetu Wrocławskiego. Artystka, dydaktyk, kurator wystaw, brała udział w licznych wystawach w kraju i za granicą. Posiada na swoim koncie publikacje w książkach i czasopismach fotograficznych oraz dotyczących sztuki. Twórca i popularyzatorka monideł, w której centrum zainteresowań znajduje się fotografia inscenizowana i zagadnienie czasu.

Piotr Masny
W 1998 r. ukończył studia na Politechnice Wrocławskiej, kierunek Elektronika – akustyka. Jestem realizatorem dźwięku, muzykiem, kompozytorem, działam również w obszarze sztuki konceptualnej i geometrycznej, grafiki i fotografii. W swoich działaniach artystycznych poszukuję nowych form i treści, powiązań pomiędzy dźwiękiem i obrazem, czasem i przestrzenią, chaosem i matematycznym uporządkowaniem. Realizuję prace wykorzystując nowe technologie, znajdując nietypowe konteksty, materiały i rozwiązania, nawiązując jednak często do klasyki i dorobku wielkich twórców z różnych dziedzin.

Michał Pietrzak
Urodzony w Bystrzycy Kłodzkiej. Mieszka i pracuje we Wrocławiu. Tytuł doktora w dziedzinie sztuki uzyskał w Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Absolwent Wydziału Grafiki i Sztuki Mediów ASP we Wrocławiu, Wyższego Studium Fotografii w Jeleniej Górze oraz Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej. Pedagog i wykładowca w zakresie fotografii. Swoją twórczość prezentował wielokrotnie w kraju i za granicą na wystawach indywidualnych i zbiorowych oraz w licznych publikacjach. Organizator i kurator wystaw, warsztatów i plenerów artystycznych oraz wydarzeń kulturalnych. Twórczo wypowiada się głównie za pomocą fotografii oraz wideo. Jego prace są poszukiwaniem swoistego rodzaju kompromisu pomiędzy czysto konceptualnymi a formalnymi środkami wyrazu wypowiedzi artystycznej, między którymi stawia znak równości. Niejednokrotnie tworzy złożone, poliptyczne obiekty uzupełniane ruchomymi obrazami. W swoich pracach wychodzi daleko poza granice klasycznie pojmowanej fotografii. Traktuje ją instrumentalnie. Łączy z innymi mediami, nadając obrazowi wysublimowaną wielowymiarowość w przestrzeni i czasie. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików i Związku Polskich Artystów Plastyków. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Miasta Wrocławia oraz kolekcjach prywatnych.

Agata Szuba
W 2009 r. ukończyła studia na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie, kierunek Edukacja Artystyczna w zakresie Sztuk Plastycznych, a w 2013 na Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu, kierunek Sztuka Mediów (specjalność: Fotografia), promotor pracy dyplomowej prof. Andrzej P. Bator. W 2017 r. uzyskała tytuł doktora, następnie w 2020 stopień doktora habilitowanego Sztuki w dziedzinie sztuk filmowych na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi. Uprawianie sztuki jest dla minie zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym formą wyrafinowanej realizacji procesu poznawczo-krytycznego, wymagającego ciągłego tworzenia – poszukiwania adekwatnych rozwiązań formalnych służących efektywnej artykulacji komunikatu artystycznego. W tym sensie sztukę rozumiem i odczuwam jako najwyższy stopień samopoznania oraz sposób rozpoznania swojej obecności w świecie (odbiorcy wykreowanych komunikatów artystycznych pozostawiam niczym nieograniczone pole do ich konkretyzacji oraz interpretacji).

Agnieszka Talik
Urodzona w mieście Żywiec, mieszka we Wrocławiu. Ukończyła studia na kierunkach Sztuka Nowych Mediów (Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych w Warszawie), Sztuka Mediów (Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu) oraz Animacja 3D i VFX w Mediach (Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu). Zatrudniona w Akademii Sztuk Pięknych w Katedrze Sztuki Mediów – Pracowni Projektowania Gier Komputerowych i Form Wirtualnych oraz w Dolnośląskiej Szkole Wyższej jako wykładowca z dziedzin 2D/3D. Nauczyciel z zamiłowania, entuzjastka środowiska GameDev oraz wszelkich produkcji 2D/3D/MixedMedia. Jako twórca zajmuje się szeroko pojętym zagadnieniem Sztuki Mediów a w szczególności grafiką trójwymiarową. Jako grafik generalista nie ogranicza się jednak do jednego medium, nieobcy jej eksperyment artystyczny. Szczególnym zainteresowaniem darzy łączenie technik tradycyjnych z nowymi mediami. Jej działania na polu fotografii często realizowane są w obszarze kolażu i fotomontażu.

Rafał K. Warzecha
Absolwent Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego, studia doktoranckie na Warszawskiej ASP. Pracę twórczą rozpoczął w 2000 roku a dydaktyczną w 2003. Obecnie jest asystentem w Katedrze Sztuki Mediów w Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Dotychczas zrealizował kilkanaście wystaw w kraju i zagranicą. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu oraz w zbiorach prywatnych.

Maja Wolińska
W 1997 r. ukończyła studia na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, kierynek Grafika. Mój obszar praktyki artystycznej i dydaktycznej obejmuje metody i eksperymenty narracyjne wykorzystywane we współczesnych mediach temporalnych (Time-Based Media): wideo, fotografii sekwencyjnej, dźwięku, audiowizualnych i nielinearnych działaniach na żywo. Zajmuję się zarówno formami „laboratoryjnymi", wymagającymi precyzyjnej pracy studyjnej jak i „zewnętrznymi"; od instalacji site-specific po realizacje obserwacyjne i para-dokumentalne. Od 2010 wraz z Joanem Leandre współtworzę „Commonheavens", artystyczny duet uprawiający fotograficzny, filmowy oraz terenowy off-road. Moje prace, prezentowane w takcie polskich i światowych wydarzeń artystycznych znajdują się także w zbiorach krajowych i zagranicznych instytucji kulturalnych. Ostatnie aktywności to kolektywne multimedialne koncerty na żywo oraz wielkoformatowe projekcje tworzone na podstawie obrazu i dźwięku generowanego w czasie rzeczywistym. Równolegle pracuję nad realizacjami poświęconymi pamięci, procesowi zacierania i nadpisywania rzeczywistości. W pracy studyjnej prowadzę obserwację i rejestrację mikrozjawisk w mikroekosytemach. Skupiam się nad afirmacją niedostrzegalnych przejawów biologicznego życia.

Pozostałe wydarzenia