Przejdź do treści

Promotor w Szkole Doktorskiej

dr hab. Norman Smużniak

Wydział Malarstwa, Katedra Malarstwa, VI pracownia malarska 212

Charakterystyka działalności twórczej

Norman Smużniak, ur.28.11.1969 r.  W latach 1988 – 1991 studia na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Filia w Kaliszu na kierunku wychowania plastycznego.  1991 – 1996 – studia na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu na Wydziale Malarstwa i Rzeźby.  Dyplom z wyróżnieniem w roku 1996 z zakresu malarstwa sztalugowego w pracowni prof. Andrzeja Klimczaka – Dobrzanieckiego. Obecnie : profesor uczelni na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu 1996-2018 kierownik pracowni malarstwa w Instytucie Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Dorobek artystyczny

- autor ponad 30 wystaw indywidualnych krajowych i zagranicznych,

- udział w ponad 60 wystawach zbiorowych krajowych i zagranicznych,

- prace w zbiorach prywatnych w Polsce, Niemczech, Francji, USA,

- laureat 8 nagród i wyróżnień.

„Obraz jest przestrzenią dla różnych miejsc i zakamarków ludzkiej wyobraźni. Lecz czym była by wyobraźnia bez inspiracji rzeczywistością rzeczy; czym było by widzenie, gdyby nasz świat pozbawiony był obiektów do oglądania? Odpowiedź jest prosta: byłby tym, co zechcemy zobaczyć lub widzimy, w malarstwie Normana Smużniaka.

Jeżeli piekło (lub niebo) swych emocji artysta zmaterializował w formie obrazów o różnej wielkości to i tak wiemy przecież, że są to jedynie wycinki, fragmenty twórczego kosmosu. Droga, jaką sobie Norman Smużniak wyznaczył w malarstwie nie opiera się na współrzędnych geograficznych obecnie panujących mód i trendów w sztuce. Nie jest też szlakiem biegnącym z punktu do punktu. To ruch jednoczesny w wielu kierunkach.

Ostatecznie, twórczość Normana Smużniaka przypomina dotykanie płaszczyzną obrazu skłębionej chmury doznań, w której nie ma jakiegoś uprzywilejowanego kierunku, sposobu rozumienia, odczuwania. I jak każda chmura ujawnia przed nami jeden prosty fakt: niebo (lub piekło) widziane od środka nie ma „góry” i „dołu”, nie ma swego dna. Czasami wydaje się, choć tego nie wiemy, że Norman za nim tęskni. Tak jak się tęskni za punkiem podparcia.”

Jarosław Łukasik, Poznań, luty 2011 r.

Najważniejsze osiągnięcia

  1. 2011 – „Parfum” ; Galeria Sztuki w Legnicy ;  20/04-1/05/2011;
  2. 2011 – „Wunderwelt. Genotype et mutations”; Galerie Pokusa; Wiesbaden; Niemcy; 20/05-09/07/2011
  3.  2010 – „Wrocław nie do Poznania”, 9.11 – 30.11 Słodownia +1, +2 , Stary Browar, Poznań;
  4.  2010 – XXVI Wystawa Plastyki Zagłębia Miedziowego, 02.12.2010 – 02.01.2011, Galeria Sztuki w Legnicy;
  5. 2011 – „Co tu jest/czego tu nie ma”; 17/12/2011-12/02/2011; Malarstwo, instalacje i obiekty artystów z Wrocławia; Galeria Regionalna; Liberec, Czechy

 

Opieka promotorska

 

Konsultacje w języku polskim, angielskim, francuskim 

Charakterystyka projektów i badań, w które ma zostać włączony doktorant, w tym oczekiwane kompetencje praktyczne i teoretyczne doktoranta:

We współpracy z doktorantem oczekuję przede wszystkim komunikatywności, Umiejętności pracy z grupą, autorskich pomysłów na własną pracę artystyczną jak i na współpracę ze studentami. W zakresie wiedzy oczekuję znajomości obszaru malarstwa w każdym jego aspekcie, bez ukierunkowania na konkretną ścieżkę twórczą.

Charakterystyka współpracy dydaktycznej doktoranta z promotorem

We współpracy dydaktycznej oczekuję zaangażowania w wybrane korekty lub formy zajęć, tak aby to nie kolidowało z pracą i planem dydaktycznym związanym ze współpracą z moją asystentką.

Kontakt

e-mail: norman300@wp.pl