Wklęsłe, Płaskie, Wypukłe

Galeria Evangelik
ul. Tadeusza Kościuszki 15
57-220 Ziębice
Wystawę Wklęsłe, Płaskie, Wypukłe można postrzegać jako przekrój wrażliwości artystycznej młodych twórców, wyrażonej poprzez tradycyjne medium grafiki warsztatowej. To wszystko w ramach III edycji wydarzenia Impresoria. Ziębickich dni z grafiką artystyczną, zapraszamy!
Zgromadzone na wystawie w galerii Evangelik prace prezentują pełen przekrój wrażliwości artystycznej i możliwości graficznych ich autorów. Na wystawie spotykają się różne perspektywy, które składają się na wielogłosową narrację o osobach artystycznych i rzeczywistości jakiej doświadczają.
Prace prezentują różnorodną tematykę: od refleksji nad tożsamością i cielesnością, przez wyrażenie własnych fascynacji i zauroczeń otaczającym światem, nostalgię, czy chaotyczną ekspresję, aż po czysto formalne poszukiwania. Każda z tych postaw wyrasta z osobistych doznań, indywidualnego języka plastycznego, a czasem jest wynikiem imperatywu twórczego.
Różnorodność znajduje wyraz nie tylko w wymiarze obrazu, ale również, jak wskazuje tytuł wystawy, w samych technikach graficznych. Można je postrzegać nie jako sztywny zbiór reguł, ale raczej jak dynamiczny układ procesów, które osoby artystyczne łączą i dostosowują, by osiągać różnorodne efekty ekspresji. Materiały – ich struktura, gęstość, odporność – stają się nie tylko tłem, ale także czynnym uczestnikiem twórczego gestu. Narzędzia nie są neutralne: ich ciężar, ostrze, rytm pracy determinują charakter śladu. Podobnie jak sam wybór techniki, odgrywa on ogromną rolę. Dzięki możliwości trawienia matrycy lub swobodnemu ryciu jej powierzchni, druk wklęsły oferuje pełen wachlarz efektów. Z zakresu druku płaskiego, sitodruk oferuje wykorzystywanie odręcznych rysunków i fotografii przez nakładanie ich na siebie jako płaskie warstwy koloru w procesie druku, litografia wymaga dłuższej i uważniejszej pracy z matrycą na kamieniu, ale za to umożliwia osiągnięcie mnogich efektów: rysunkowych, spękań, lawowania, fotograficznych, prószenia. Monotypia za to jest łatwą, dostępną i szybką techniką. Z grupy druków wypukłych osoby artystyczne prezentują linoryt – technikę o medytacyjnych charakterze, operującą silnymi kontrastami. Zazwyczaj to właśnie w długich i pełnych wyczekiwania procesach graficznych, w fizycznym spotkaniu z matrycą rodzi się napięcie i ostateczna forma obrazu.
Zestawienie młodego spojrzenia z klasycznym warsztatem graficznym nie jest tu przykładem zderzenia, lecz polem spotkania. Matryca – symbol graficznej tradycji – nie służy już tylko wiernemu odwzorowaniu, ale staje się przestrzenią negocjacji pomiędzy tym co było, a tym co aktualne. Młodsze pokolenie twórców sięga po medium z długą historią nie po to, by ją bezrefleksyjnie powtarzać, lecz by wejść z nią w dialog: testować granice, odkształcać reguły, odwracać funkcje. Dzięki temu to, co zakorzenione w rzemiośle, otwiera się na współczesność – zarówno w formie, jak i w treści. Nowe jakości przestają być już tylko formalne – stają się sposobem myślenia, odczuwania i zapisywania siebie.
Wystawa prezentowana jest w ramach trzeciej edycji Impresoriów. Ziębickich dni z grafika artystyczną.
Pomysł i koordynacja wydarzenia: Dorota Miłkowska.
Kuratorzy: dr Vinicius Libardoni, Wiktor Niepełka Juchnowicz
Artyści: Łucja Bańkowska, Anna Dyba, Wiktor Niepełka Juchnowicz, Milena Dziechcińska, Liliana Głąbek, Iga Budzik, Sasza Jackowska, Julia Jurczyszak, Kasia Gierkowska, Karolina Ostrowska, Masza Herman, Karolina Ostrowska, Ewa Motoszko, Antonina Witmajer, Jadwiga Beń , Julita Mośko , Maciej Bryś, Emilia Byłeń, Hanna Biernacka, Ewa Zielonka, Barbara Skałecka, Aneta Marmul.