Przejdź do treści

Tkanki Łączne – Marta Borgosz, Wojciech Pukocz, Karol Babicz

Opublikowano 15 Maj 2025
and
Tkanki Łączne – Marta Borgosz, Wojciech Pukocz, Karol Babicz
Data
15 Maj — 20 cze 2025
Wernisaż: 22.05, godz. 18:00
Miejsce

Muzeum Farmacji

ul. Kurzy Targ 4
50-103 Wrocław

Zapraszamy na trzy indywidualne wystawy artystów związanych z Wydziałem Malarstwa i Rysunku Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, które odbędą się równolegle w Muzeum Farmacji Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu. Swoją twórczość zaprezentują:

  • Marta Borgosz – Splendor / piętro +2
  • Wojciech Pukocz – Kontekst odmienności / piętro +1
  • Karol Babicz – Kontrasty / piętro -1

Wystawy będą dostępne do zwiedzania w Noc Muzeów. Wernisaż zaplanowano na 22 maja, godz. 18:00.
Kuratorki: Agnieszka Kłos, Sonia Ruciak

Tkanki Łączne – Marta Borgosz, Wojciech Pukocz, Karol Babicz

Tkanki łączne

to cykliczna impreza artystyczna Wydziału Malarstwa i Rysunku ASP we Wrocławiu, która rozgrywa się na piętrach Muzeum Farmacji, tworzy przestrzeń dialogu między sztuką, medycyną i historią. Każda edycja prezentuje trzech artystów lub artystki, którzy zajmują osobne piętro Muzeum, nadając mu unikalny, indywidualny charakter. Wystawy te splatają się jednak w jednorodny organizm – splot myśli, emocji i materialnych form.

Metaforyczne znaczenie tytułu

Tkanki łączne to nie tylko odniesienie do biologii, ale przede wszystkim do procesu łączenia – idei, przestrzeni i dziedzin pozornie odmiennych, a jednak bliskich. Farmacja i sztuka, medycyna i malarstwo od wieków pozostają w fascynującej relacji. Sztuka czerpie inspirację z badań nad ludzkim ciałem i materią, a nauka – z artystycznej intuicji i wrażliwości na strukturę i kompozycję.

Tkanki łączące w organizmie transportują substancje, integrują i podtrzymują. Podobnie „Tkanki łączne” łączą w sobie różne podejścia artystyczne, tradycje i media, umożliwiając ich wzajemne przenikanie się i współistnienie. Odnoszą się także do tkania – gestu formowania materii, przeplatania wątków i nadawania strukturze sensu.

Warstwa przestrzenna

Muzeum Farmacji, jako miejsce o wielopoziomowej konstrukcji, idealnie oddaje ideę „tkanek łącznych”. Każde piętro to osobna warstwa, autonomiczna ekspozycja, ale jednocześnie część większego układu. Zwiedzający, przechodząc przez poszczególne poziomy, doświadczają różnorodności formalnej i ideowej, a jednocześnie uczestniczą w organicznym procesie odkrywania wzajemnych powiązań.

Biologiczne i artystyczne odniesienia

Występuje kilka rodzajów tkanki łącznej różniących się między sobą obecnością określonych rodzajów komórek, ich budową, pełnionymi przez nie funkcjami oraz składem substancji pozakomórkowej. Wśród typów tkanki łącznej wymienić można m.in. tkankę tłuszczową, kostną oraz tkankę chrzęstną, a także krew. Każdy z tych typów pełni kluczowe funkcje w organizmie, analogicznie jak różne podejścia artystyczne w ekosystemie sztuki.

  • Tkanka tłuszczowa – gromadzi energię i stanowi ochronę, podobnie jak sztuka może przechowywać i przekazywać historię oraz emocje.
  • Tkanka kostna – zapewnia strukturę i stabilność, jak tradycyjne media artystyczne stanowią fundament ekspresji wizualnej.
  • Tkanka chrzęstna – elastyczna, ale wytrzymała, przypomina eksperymentalne formy sztuki, balansujące między tradycją a nowoczesnością.
  • Krew – odpowiada za transport i komunikację w organizmie, tak jak sztuka umożliwia przepływ idei i inspiracji między twórcami i odbiorcami.

Tkanki łączne to przestrzeń, gdzie historia, medycyna i sztuka splatają się w jedno doświadczenie, pozwalając na nowe sposoby interpretacji i przeżywania sztuki.

Marta Borgosz, Splendor 
<p>Marta Borgosz, Splendor</p>
Marta Borgosz, Splendor 
<p>Marta Borgosz, Splendor</p>
Marta Borgosz
<p>Marta Borgosz</p>

Marta Borgosz – urodzona w 1975 r. we Wrocławiu. Ukończyła ASP we Wrocławiu. Dyplom (1999) na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego. Pracuje jako profesor uczelni w Pracowni Rysunku na Wydziale Malarstwa. Zajmuje się malarstwem sztalugowym i rysunkiem. Od 2000 r. wzięła udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych i indywidualnych w Polsce i Europie. Obecnie jest dziekaną Wydziału Malarstwa.

Wojciech Pukocz, Kontekst odmienności 
<p>Wojciech Pukocz, Kontekst odmienności</p>
Wojciech Pukocz, Kontekst odmienności 
<p>Wojciech Pukocz, Kontekst odmienności</p>
Wojciech Pukocz, Kontekst odmienności 
<p>Wojciech Pukocz, Kontekst odmienności</p>

Wojciech Pukocz – urodzony w 1970 r. w Mikołowie. Malarz, rysownik, autor instalacji i filmów, tworzy spektakle multimedialne łączące obraz wideo z muzyką wykonywaną na żywo. Dyplom z malarstwa we wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Stanisława Kortyki (1997). Obecnie jest profesorem w Katedrze Malarstwa Architektonicznego i Multimediów, prowadzi Pracownię Mediów Elektronicznych oraz Multimediów. W latach 2012–2020 pełnił funkcję dziekana Wydziału Malarstwa i Rzeźby macierzystej uczelni. W 2020 r. został wybrany na stanowisko rektora. Jest autorem kilkudziesięciu wystaw indywidualnych oraz uczestnikiem ponad 150 zbiorowych, a także kuratorem i organizatorem wystaw. Mieszka w Ligocie Małej koło Wrocławia.

Karol Babicz, Kontrasty
<p>Karol Babicz, Kontrasty</p>
Karol Babicz, Kontrasty
<p>Karol Babicz, Kontrasty</p>
Karol Babicz, Kontrasty
<p>Karol Babicz, Kontrasty</p>

Karol Babicz – urodzony w 1985 r. w Skarżysku-Kamiennej. Studia na Wydziale Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu w latach 2005–2011. Dyplom (2011) z zakresu malarstwa pod kierunkiem prof. Piotra Błażejewskiego i prof. Wojciecha Kaniowskiego. Od 2013 r. pracuje w macierzystej uczelni w Pracowni Organicznych Technik Malarskich i Mozaiki prowadzonej przez prof. Pawła Lewandowskiego-Palle. Od 2019 r. samodzielnie prowadzi Pracownię Technologii Malarstwa Sztalugowego. Od 2020 r. kierownik Katedry Malarstwa Architektonicznego i Multimediów. W maju 2022 r. uzyskał stopień doktora w dziedzinie sztuki w dyscyplinie sztuk plastycznych i konserwacji dzieł sztuki. Interesuje się malarstwem oraz rekonstrukcją malarstwa w dziedzinie konserwacji.

Pozostałe wydarzenia