Przejdź do treści

Stare – nowe. Dialog

Opublikowano 07 Maj 2025
im
Stare – nowe . Dialog
Data
26 Maj — 15 cze 2025
Werniaż 1.06.2025 godzina 18 .00
Miejsce

Sztuka na miejscu ul. Łaciarska 4

Zapraszamy na wernisaż wystawy prac dr Piotra Saula

Pomysł na wystawę „Stare – nowe. Dialog” narodził się kilka lat temu, jednak realny rozpęd projekt zyskał w ciągu ostatnich dwóch lat. Inspiracją stały się stare obrazy znalezione na targach staroci, aukcjach internetowych czy nawet śmietnikach.

Celem było odnalezienie ręcznie malowanych obrazów olejnych – najlepiej z ramami i odpowiednią przestrzenią malarską – które można by było twórczo przekształcić. Wiele z nich to przedwojenne dzieła nieznanych lub zapomnianych artystów. Ich wartość nie polegała na sławie twórców, lecz na kompozycyjnych możliwościach i wyjątkowym charakterze, który dawał szansę na nową interpretację.

Każdy obraz ma swoją historię: od momentu zakupu – często za symboliczne kwoty – po proces renowacji, który nierzadko wymagał wielu godzin czyszczenia i rekonstrukcji. Uczyłem się technik konserwatorskich w praktyce, przywracając tym pracom dawny blask. Choć niektóre z nich były w złym stanie, potrafiłem dostrzec w nich potencjał i nadać im nowe życie.

W kolekcji znajdują się zarówno oryginalne dzieła z podpisami autorów, jak i kopie znanych malarzy. Część pozostaje anonimowa. Najstarszy obraz datowany jest na koniec XIX wieku, najmłodszy pochodzi z lat 90. XX wieku – choć istnieje możliwość, że niektóre są jeszcze starsze, brak jednak jednoznacznych adnotacji.

Proces twórczy polegał na wprowadzaniu współczesnych elementów do już istniejących kompozycji – takich jak helikopter, robot, telefon komórkowy czy nadajnik. To właśnie obraz „zastany” wyznaczał kierunek dalszych działań – był punktem wyjścia i inspiracją. Zdarzało się jednak, że niektóre dzieła pozostawały nietknięte – zbyt kompletne, by w nie ingerować bez ryzyka utraty ich pierwotnej siły wyrazu.

Tytułowy „dialog” odnosi się do relacji między mną a pierwotnym twórcą. Próbowałem zrozumieć jego intencje, analizując sposób nakładania farby, pociągnięcia pędzla, kompozycję. Czułem, że nawiązuję z nim cichy dialog – jak choćby w przypadku obrazu „Jelenia goni sowa”.

W zbiorze znajduje się obecnie ponad 20 obrazów – i będzie on dalej rozwijany.

Pozostałe wydarzenia