Przejdź do treści

Niekończące się „Tango” w Entropii – instalacja na bazie filmu „Tango” Zbigniewa Rybczyńskiego

Opublikowano 05 paź 2023
azg
Galeria Entropia
Data
10 — 13 paź 2023
otwarcie i spotkanie z autorem filmu – 10.10.2023 r., godz.18:00
Miejsce

Galeria Entropia

ul. Rzeźnicza 4
50-129 Wrocław

Zapraszamy na otwarcie prezentacji i spotkanie ze Zbigniewem Rybczyńskim, które odbędzie się 10 października o godz. 18:00 w galerii Entropia. 

„Niekończące się „Tango” w Entropii” to instalacja powstała na bazie nagrodzonego Oscarem filmu Zbigniewa Rybczyńskiego „Tango” (1980). Galeria Entropia i autorzy instalacji: Alicja i Mariusz Jodkowie, oddają w ten sposób hołd jednemu z najbardziej innowacyjnych twórców polskiego i światowego kina.

Projekt towarzyszy nadaniu Zbigniewowi Rybczyńskiemu tytułu Doctora Honoris Causa Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu.

Galeria Entropia

„Tango” Zbigniewa Rybczyńskiego to pierwszy polski film animowany, który otrzymał Nagrodę Akademii Filmowej - Oscara (1983). Ta krótkometrażowa 8-minutowa animacja, wcześniej obsypana nagrodami na najważniejszych światowych festiwalach (Oberhausen, Huesca, Annecy, Tampere, Ottawa, Kraków) została zrealizowana w Studiu Małych Form Filmowych Se-ma-for w Łodzi (1980) w tradycyjnej technice analogowej, na taśmie celuloidowej. W czasie poprzedzającym upowszechnienie blue-boxów, osiągnięcie efektu nawarstwienia obrazu filmowego wymagało olbrzymiej inwencji technicznej, niezwykle precyzyjnej konstrukcji i niebywałej konsekwencji realizatorskiej. Efekt natłoku postaci w niewielkim pokoju został osiągnięty przez wielokrotnie nakładane na siebie ekspozycje każdej postaci z osobna. W tym celu Rybczyński ręcznie namalował około 16 do 20 tysięcy masek.

Ten, jak to określił Marcin Giżycki, „majstersztyk Rybczyńskiego” stał się podłożem wielu różnych interpretacji. Film był określany jako "polskie panopticum" (Marcin Giżycki), czy "uniwersalny taniec alienacji" (Zbigniew Benedyktowicz). Sam Autor uważa jednak, że najpierw istnieją konstrukcja i technologia. Dopiero potem obrastają znaczeniami i wytwarzają nastroje. TREŚĆ JEST WIECZNA I WSPÓLNA WSZYSTKIM LUDZIOM.

Pozostałe wydarzenia