Przejdź do treści

Marian Waldemar Kuczma/ Inspiracje. Inskrypcje. Obraz

Opublikowano 09 sty 2024
im
Data
12 sty — 13 lut 2024
Wernisaż 11.01.2024 r., godz. 18:00
Miejsce

Galeria Miejska we Wrocławiu

ul. Kiełbaśnicza 28
50-109 Wrocław

12 stycznia na ścianach sal wystawienniczych Galerii Miejskiej we Wrocławiu zawiśnie wielowarstwowe – zarówno w treści, jak i formie – malarstwo Mariana Waldemara Kuczmy. Wszystkie spośród obecnych na ekspozycji obrazów powstały w ciągu kilku ostatnich lat.

Chociaż trudno jest umieścić malarstwo Mariana Waldemara Kuczmy w obszarze przedstawieniowości, artysta odżegnuje się od nazywania samego siebie mianem abstrakcjonisty. Wynika to z faktu, iż każdy z jego obrazów posiada swój konkretny punkt odniesienia zaczerpnięty bezpośrednio z widzialnej rzeczywistości. Głównym źródłem inspiracji jest dla twórcy pejzaż, a dokładniej mówiąc, jego wyabstrahowane z przestrzennego kontekstu fragmenty – fragmenty często pomijane i odrzucane, takie jak pozostałości zrujnowanych budowli, samotne kapliczki czy nieczytelne resztki inskrypcji na murach. Pomimo iż prace Kuczmy nie kopiują natury w sposób mimetyczny, wkomponowane w płótna kawałki zupełnie banalnych materii, takich jak przywiezione z konkretnych miejsc kawałki drewna, ceramiki czy blachy, sprawiają, że jego obrazy stanowią odzwierciedlenie świata realnego. Wszystko to zatopione jest w bliskiej ikonie – a więc kolejnej obok pejzażu wielkiej inspiracji artysty – aurze duchowości.

Marian Waldemar Kuczma/ Inspiracje. Inskrypcje. Obraz

W swoim malarstwie pochodzący z okolic Bieszczad, a żyjący na co dzień we Wrocławiu twórca balansuje więc poniekąd na styku dwóch kultur. Wschodnia duchowość przecina się w jego twórczości z zachodnim intelektualizmem – nie tylko w obszarze narracyjnym i obieranych przez autora punktów odniesień, ale również na poziomie technologicznym. Jak pisze w swoim tekście Aleksander Jasiński, prace Waldemara Kuczmy pełne są zatartych granic – granic pomiędzy pozostałościami naturalnego krajobrazu i wytropionymi śladami ludzkiej ingerencji oraz granic pomiędzy sacrum i profanum, których mglistość podkreśla wielowarstwowy, czy wręcz palimspestowy charakter dzieł malarza.

Otwarciu będzie towarzyszył koncert pianistyczny Tomasza Kaczmarka.

Kuratorka: Katarzyna Zahorska

Pozostałe wydarzenia