Przejdź do treści

Reportaż z The Media Art Friesland

Fotorelacja
Opublikowano 18 mar 2024
azg

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z LUNA Media Art Friesland oraz do zapoznania się z rozmową z dr Robertem Sochackim. 

Biuro Promocji ASP: Zbliża się wernisaż i ogłoszenie laureatów kolejnej, 10 edycji Konkursu Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów,  realizowanego przez Katedrę Sztuki Mediów naszej Akademii wraz z Centrum Sztuki WRO. W Konkursie udział biorą uczelnie artystyczne z całej Polski: Krakowa, Warszawy, Szczecina, Łodzi, Katowic, Poznania i Gdańska.

Jak wiemy do Wrocławia przeprowadziłeś się z Gdańska. Tam pracowałeś na ASP i tam także początek miał twój autorski, z  powodzeniem rozwijany, projekt Light as a Creative Tool [LAACT]. Ostatnio natomiast byłeś w Holandii na zaproszenie LUNA Media Art Friesland. Czy mógłbyś nam więcej o projekcie powiedzieć, bo wiemy, że to była nie jedynie wizyta towarzyska?

Robert Sochacki: Tak do Leeuwarden w Holandii pojechałem na zaproszenie osób realizujących w ramach festiwalu LUNA Media Art program promujący młodych artystów (wystawa Young Masters). To bardzo powszechny obecnie koncept promocji młodych artystów, absolwentów i absolwentek uczelni artystycznych na świecie. Od dłuższego czasu jestem niezależnym kuratorem sztuki współpracującym z tego typu programami i cyklicznie już, polecam uwadze kolejne osoby. Tak udało mi się wypromować dwie studentki ze wspomnianej ASP Gdańsk Samirę Arrami i Elenę Vertikova (obecnie doktorantkę Szkoły Doktorskiej ASP Gdańsk).

Mam nadzieję, że moja wizyta przyniesie kolejne możliwości. Chciałbym, żeby kolejne osoby, tym razem z naszej akademii, swoje początki kariery artystycznej rozpoczynały w ramach programu Young Masters LUNA Media Art Friesland.

BP: Wiemy, że opiekujesz się i jesteś osobą sprawczą zainicjowanej współpracy ASP Wrocław i Rencontres Audiovisuelles / the Video Mapping European Center Lille we Francji.

RS: Tak od trzech już lat osoby studiujące na naszej akademii z kierunków Grafika, Sztuka Mediów i Scenografia, uczestniczą w corocznych międzynarodowych warsztatach  organizowanych w ramach Video Mapping Festival Lille, w których udział biorą europejskie uczelnie artystyczne. Uczestnicy warsztatów mogą także brać udział w konferencji IBSIC jaka w ramach całego wydarzenia jest organizowana. IBSIC - Image Beyond the Screen International Conference to wydarzenie, na którym poruszane są tematy powiązane z tytułowym mappingiem, ale to zaledwie fragment tego co jest tam prezentowane. Co roku do Lille przyjeżdżają najważniejsze osoby z tzw. branży. Prezentuje się najnowsze projekty w tym te, o których dowiadujemy się później oficjalnie często nawet po dwóch latach. Nowości to nie jedyne tematy. Prezentowane są także informacje dotyczące badań naukowych, jak i historia kształtowania narzędzi i naszej świadomości artystycznej. Przyjeżdżają także znani producenci  i artyści,  jak np. teamLab Planets TOKYO. W tym roku gościem będzie Krzysztof Wodiczko.

Dla mnie osobiście to coroczna dawka dobrych realizacji artystycznych na światowym poziomie, jak i możliwość spotkania z wieloma znajomymi i poznanie kolejnych artystów, producentów czy kuratorów sztuki.

W zeszłym roku byłem członkiem jury konkursu Video Mapping Contest, oraz jednym z dwóch moderatorów grupy dyskusyjnej podejmującej temat "Improving the situation of teaching and research in the field of Video Mapping / Projection Art in Education”.

BP: Wspominaliśmy już o twoim autorskim projekcie LAACT, to także kolejna twoja inicjatywa promocji naszych studentów i studentek.

RS: Tak, ten koncept nieustająco się rozwija. Obecnie współpracuję nad projektami rozpisanymi od 2025 do 2030 roku. W rozmowach programowych biorą udział przedstawiciele nie tylko europejskich uczelni artystycznych, ale także uniwersytety i politechniki. Moim zdaniem taka trans-dyscyplinarność jest jedyną obecnie słuszną drogą. Podobnie do wcześniejszych działań Roberta Rauschenberga (śmiech). Ale tak, rozwijając obecny poziom projektu Light as a Creative Tool myślę o nim w ramach LAACT - international academic exchange.

Pierwsza edycja tego projektu prezentowała rezultaty współpracy artystyczno-badawczej osób studiujących na naszej uczelni i Słoweńskiej ALUO w Ljubljanie. Byliśmy częścią międzynarodowego festiwalu Svetlobna Gverila, który odbywa się co roku w Ljubljanie.

BP: Na koniec chcieliśmy zapytać o twoją kolejną publikację, kontynuację pierwszego tomu LAACT wydanego przez Zbrojownię Sztuki ASP Gdańsk.

RS:  W tym roku jako rezultat LAACT XXIII powstanie LAACT volume2, którą przygotowuję wraz ze znakomitym zespołem autorów. Ta kolejna publikacja monograficzna, tym razem ukaże się w ramach wydawnictwa wrocławskiego ASP. Monografia powstaje dzięki współpracy z niemieckim Muzeum UNNA - ZFIL / The Centre for International Light Art oraz bezpośredniemu zaangażowaniu znakomitych polskich naukowców, teoretyków sztuki współczesnej,  profesorowi Ryszardowi W. Kluszczyńskiemu i profesorowi Piotrowi Zawojskiemu. Publikację współtworzą także światowej sławy artyści z Japonii Satoru Tamara i Yasuhiro Chida oraz węgierski artysta Laszlo Zsolt Bordos. Współpracuje z nami także doktorantka Szkoły Doktorskiej ASP Wrocław Laura Adel.

Pierwszy tom publikacji LAACT dostępny jest w formie pliku pdf na stronie wydawnictwa Zbrojownia Sztuki. 

Na koniec chciałbym się podzielić krótkim reportażem zdjęciowym z mojej wizyty na LUNA Media Art Friesland.

BP: A my liczymy na kolejne projekty i prezentacje naszych absolwentów i absolwentek na arenie międzynarodowej.

Pozostałe aktualności