Przejdź do treści

Pracownia Biżuterii

Maciej Brewczyk. Biżuteria patrriotyczna

Cel kształcenia

Rozwijanie znajomości zagadnień z zakresu projektowania biżuterii oraz obiektów codziennego użytku. Zapoznanie z dostępnymi technikami i technologiami. Przyswojenie wiedzy o historii i współczesności biżuterii, metodach projektowych, eksperymencie w projektowaniu i metodach badawczych. Wykorzystywanie tej wiedzy do rozwiązywania mniej a następnie bardziej złożonych problemów projektowych. Kształcenie umiejętności obserwowania, poznawania i interpretowania podstawowych zjawisk i związków kulturowych. Zdobycie umiejętności uwzględniania kompleksowości opracowania projektu (wymagania funkcjonalne, konstrukcyjne, technologiczne, ekonomiczne, estetyczne). 

Z każdym kolejnym semestrem student uzyskuje coraz bardziej pogłębioną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie projektowania biżuterii i obiektów codziennego użytku. Studenci uzyskują umiejętność określenia problemu projektowego z zadanego obszaru, zdefiniowania zagadnienia oraz dobrania odpowiedniej metody projektowej. Uczą się zarządzać czasem poprzez przygotowanie planu pracy uwzględniającego zakres badań, konsultacji i możliwości wykonawczych lub wdrożeniowych.

Treść kształcenia

Poszukiwania w ramach zadań semestralnych mają rozwijać świadomość korzystania z możliwości dostępnych w rozmaitych dziedzinach nauki, techniki i sztuki. Przygotowywane zadania semestralne mogą być związane z historią i kulturą – użytkowe i unikatowe, których funkcjonalność podporządkowana jest noszeniu ich na ciele lub obiekty o sprecyzowanej funkcji, dające możliwość personalizacji w odniesieniu człowiek – obiekt lub urządzenie.

Biżuteria w szczególny sposób wpływa na proces komunikacji. Łańcuch twórca – noszący – odbiorca wzbogaca możliwości interpretacji obiektu. Obiekty biżuteryjne realizowane są najczęściej pod hasłem: biżuteria tematyczna, inspirowana lub dedykowana. Projektowane obiekty codziennego użytku mają personalizować i oswajać otoczenie, dawać użytkownikowi poczucie podejmowania świadomych wyborów.

Stosujemy zarówno tradycyjne techniki pracy w materiale jaki i techniki cyfrowe. Podejmowane próby kształtowania oparte są o eksperymenty technologiczne i materiałowe. Tematy podejmowane w pracowni często wspomagane są współpracą z producentami. 

Studenci realizując zaprojektowane obiekty korzystają z wyposażenia, narządzi i urządzeń ucząc się odpowiednich technik wykonania, większość prac realizują samodzielnie.

Przedmioty

  • Projektowanie biżuterii i obiektów codziennego użytku.

Zapisy

  • Dla studentów wzornictwa – zaliczony kurs Podstaw Projektowania Kierunkowego.
  • Dla studentów wszystkich innych kierunków – jako przedmiot wolnego wyboru w ramach limitu miejsc.

 

Literatura

  1. Victor Papanek,

    Design dla realnego świata

    , Recto verso
  2. A. Gedliczka z zespołem, Atlas miar człowieka
  3. Praca Zbiorowa, red. Kraska Z, Teodorczyk J, Legnicki Festiwal Srebro – Grance Sztuki Globalnej – Rzemiosło Design Sztuka, Legnica 2010
  4. Janusz Krupiński, Wzornictwo/design. Studium idei, Wyd: ASP Kraków
  5. Tadeusz Dobrzański, Rysunek techniczny maszynowy
  6. Carles Codina, Kurs jubilerstwa, 3 części, Ilona Art