Układ stoicki
Kluczem do zrozumienia tytułowego ,,Układu stoickiego" jest chłodna i niewzruszona analiza rzeźbiarskiego gestu, który wydobywa pozornie lekki ładunek narracyjny. W istocie, mamy do czynienia z bezkompromisową i poetycką zarazem, tęsknotą za rzeźbą totalną. Poruszającą Senekę, Chryzypa z Soloi, Epikteta, Zenona z Kition oraz Marka Aureliusza. Rzeźbę, której wewnętrzna równowaga wynika z niezależności od czynników zewnętrznych, a postępowanie w harmonii z naturą jest kwestią równie oczywistą co panowanie nad emocjami.
W dobie wszechobecnych, estetycznych płycizn, ,,Układ stoicki" Angeliki Tamkun, jawi się jako działanie przede wszystkim uczciwe. Wspominając o kluczu do zrozumienia wizualnej ekspresji, z pomocą może przyjść przykład niemalże namacalny.
John Milton pisał bowiem w ,,Raju utraconym" :
,,Gdyż pojmowanie przestało już władać,
A wola słuchać swej mądrości; razem
Sługami stali się żądzy zmysłowej,
Która z dna wyszła i opanowała
Rządzący rozum, posłuch nakazując."
Święty Augustyn wskazywał z kolei:
,,Do występków, zbrodni i tylu niesprawiedliwości
policzyć jeszcze należy grzechy doskonalących się, które
chociaż ganimy z powodu uchylenia się od wzoru dosko-
nałości, chwalimy jednak z powodu nadziei przyszłego
owocu, jak na widok zieleniącego pola, cieszymy się
nadzieją przyszłego żniwa."
Platon w swym dziele ,,Państwo", wyjaśniał jednak:
,,- Więc ja to i przed chwilą zamierzałem powiedzieć, że jedne spostrzeżenia
przyzywają myśl, a inne tego nie robią, i określiłem jako przyzywające te, które
do zmysłów wpadają wraz ze swymi przeciwieństwami, a które tego nie robią,
te nie budzą rozumu."
Wszystkich powyższych, w kontekście ,,Układu stoickiego" być może, nieco przygasza Louis-Ferdinand Celine w ,,Podróży do kresu nocy", a który pisał:
,,W tym świetle, w samo południe, w miejscu gdzie staliśmy,
wszystko stawało się różowe wokół nas, a rozpadające się ka-
mienie wznosiły się ku niebu wzdłuż kościoła, tak jakby jeden
po drugim, po kolei, przygotowywały się do tego, aby rozpły-
nąć się w powietrzu."
W dobie ekstremalnej dynamiki zdarzeń, a jak twierdzą niektórzy ,,na progu zmian cywilizacyjnych", ,,wizualny stoicyzm" może egzystować jako przysłowiowa recepta na estetyczne i ideowe rezedrganie. Być może bowiem, wystarczy nie podążać za modą, nie ulegać wpływom, odrzucać koniunkturę, a kierować się jedynie prozaiczną, przestrzenną przyzwoitością.
Wystawa Rzeźby Angeliki Tamkun
Galeria Foucaulta, Centrum Nowych Technologii, Politechnika Śląska w Gliwicach
Kurator: Marek Ruszkiewicz
Czas trwania wystawy: 25.11.2025 - 03.02.2026
Angelika Tamkun - Tworzy rzeźby, rysunki i instalacje site-specific, badając subtelną relację między człowiekiem a obiektem oraz eksplorując, jak obecność, przestrzeń i czas kształtują doświadczenie formy. Inspiracją są dla niej natura i filozofia Wschodu, w której odnajduje równowagę między pustką a wypełnieniem.
Ukończyła Liceum Plastyczne im. E. Mendelsohna w Olsztynie, a w 2023 roku obroniła dyplom magisterski na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Pochodzi z Lidzbarka Warmińskiego.
J. Milton, Raj utracony, Wydawnictwo Literackie, Kraków-Wrocław 1986, s. 239.
św. Augustyn, Wyznania, Dressler Dublin, Warszawa 2023, s. 67.
Platon, Państwo, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2018, s. 313.
L.F. Celine, Podróż do kresu nocy, Czuły Barbarzyńca, Warszawa 2013, s. 422.