Przejdź do treści

Paweł Janicki w Katedrze Sztuki Mediów

Ogłoszenie
Opublikowano 10 kwi 2008

W środę, 09.04, Paweł oprowadził nas po obszarze mediów interaktywnych oraz własnej twórczości mocno w tych mediach osadzonej.

Twórca medialny - jednoosobowe laboratorium software'owe. Współcześni artyści medialni w coraz mniejszym stopniu pozostają klientami komercyjnego przemysłu komputerowego, a w kreacji własnych, lub sabotowaniu istniejących mediów znajdują jeśli nie cel strategiczny, to przynajmniej taktyczny. Jaka jest rzeczywista rola software'u w tworzeniu sztuki medialnej? Aktywności artystów pracujących z mediami elektronicznymi często znajdują formalną ekspresję w oprogramowaniu własnie - m.in. to odróżnia twórców medialnych od takich, którzy po prostu posługują się mediami (zastanymi). Różnica dotyczy więc statusu podmiotu twórczego: użytkownika lub kreatora. Innymi słowy: w sztuce medialnej software jest czyms więcej niż narzędziem. Umiejętność formułowania własnych koncepcji jako kodu jest więc nie tyle ciekawostką ile koniecznością. Paweł Janicki (1974) jest niezależnym twórcą i producentem medialnym pracującym z muzyką generatywną, estetyką microsound i kompozycją algorytmiczną, interaktywnymi systemami na potrzeby performance'ów i instalacji oraz własnym sprzętem i oprogramowaniem. Tworzył ścieżki dźwiękowe i interaktywne efekty do artystycznych CD-ROMów, radia i telewizji, realizował projekty bazujące na wielowymiarowej i fraktalnej geometrii aplikowanej na potrzeby dźwięku i animacji, uczestniczył w wielu projektach dokumentujących stan elektroakustycznej awangardy i współpracował z wieloma artystami, uczelniami, przemysłem IT i nagraniowym. Paweł jest związany z Centrum Sztuki WRO, a jego zainteresowania koncentrują się na bazującym na programowaniu przetwarzaniu dźwięku, aplikacjach sieciowych i rewitalizacji produktów istniejących infrastruktur: militarnej i rozrywkowej. Był także współzałożycielem i długoletnim członkiem popularnego kolektywu Gameboyzz Orchestra Project. Ponadto jest autorem Ping Melody - performance łączącego improwizację muzyczną z globalną wymianą informacji w przestrzeni Internetu. Za Ping Melody został w 2004 r. uhonorowany The netarts.org 2004 Grand Prize - nagrodą przyznawaną przez tokijski Haramachida University. Tekst: Paweł Janicki.

Pozostałe aktualności