11. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów - werdykt
15 maja 2025 poznaliśmy zwycięzców tegorocznej edycji konkursu.
Jury w składzie: Lucia Garcia, Bogna Świątkowska, Małgorzata Miśniakiewicz, Tomasz Fudala, przyznało następujące nagrody:
Nagroda główna - dla duetu artystycznego Leny Peplińskiej i Laury Radzewicz (Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu) za pracę Hands turned into fingertips, fingertips spiraled into the chaos.
Jury zdecydowało, że główną nagrodę otrzyma praca, która ma zdolność tworzenia przestrzeni do refleksji. Mówi o złożonym uwikłaniu między komunikacją a automatyzacją, używając języka generacji i superszybkiego wzrostu pionowości technologii. Jest zaangażowana i spójna koncepcyjnie, z czystą instalacją uwzględniającą fizyczność doświadczenia widzów podczas angażowania się w nowe media i konfigurowania przestrzeni do pracy uwzględniając cielesność w cyfrowym świecie. Podkreśla chaos, który odbija się echem w technologiach dystopijnej przyszłości oraz ich genderowych i politycznych uwikłaniach. Dynamiczne wideo tworzy wszechświat bez granic, hybrydowy, wykorzystujący nowe technologie do krytycznego podejścia do ukrytych algorytmów organizujących poznanie. Dobrze przemyślane zaangażowanie sensoryczne w pracy odnosi się do technologii cyfrowej i tarcia między jawnością fizyczności a nieprzejrzystością cyfrowości. Dwukanałowa, przejrzysta prezentacja odzwierciedla pracę w tandemie, jednocześnie odnosząc się do wewnętrznej pętli informacyjnej i ograniczonego czasu uwagi. Jury docenia kolektywny proces, będący również akumulacją i ewaluacją wiedzy, która odnosi się do fragmentarycznych cyfrowych subiektywności. Współtworzenie jest ważnym aspektem eksperymentowania, a zwycięzca konstruuje proces twórczy, który jest sprzeczny z indywidualistycznym podejściem, a także rzuca wyzwanie ramom edukacyjnym.
Jury konkursu wyróżniło także Piotra Maciejowski (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie) za pracę Gold Under the Fingernail.
Jury doceniło cichą siłę i poetycką szczerość Gold Under the Fingernail. W erze zdominowanej przez spektakl i cyfrowe trendy, Piotr Maciejowski oferuje głęboko osobistą i materialną medytację na temat transformacji, nadziei, pamięci i troski. Poprzez wieloformatową instalację artykułuje serię delikatnych gestów - każdy z nich jest odzwierciedleniem jego relacji z miejskim i społecznym krajobrazem, który go otacza. Jego prace unikają wielkich narracji, zamiast tego wybierając przeoczone szczegóły codziennego życia. To właśnie ta uwaga - ta etyka troski - nadaje dziełu rezonans. Doceniamy artystyczną pozycję, która jest ponadczasowa, przeciwstawia się przyspieszeniu i aktualnym trendom, zauważa i poetycko odnosi się do tego, co inni przegapiają.
Nagrody pozaregulaminowe:
Redakcja _Contemporary Lynx_ wyróżniła Igora Warykiewicza (Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach) za pracę „Nie mogę rozmawiać”.
Redakcja _Contemporary Lynx_ postanowiła wyróżnić Igora Warykiewicza za odważne i empatyczne wykorzystanie medium dźwięku oraz form intermedialnych do poruszenia trudnego i społecznie istotnego tematu uzależnienia. Jego dyplom „Nie mogę rozmawiać” to przejmujące słuchowisko 3D, które wciąga odbiorcę w intymny świat fikcyjnego bohatera – osoby zmagającej się z alkoholizmem – i daje głos tym, których historie często pozostają niewysłuchane. Warykiewicz łączy elementy audio-artu, arteterapii, grafiki cyfrowej i tradycyjnej, tworząc wielowarstwowe doświadczenie emocjonalne i sensoryczne. Narracja oparta na autorskim scenariuszu oraz współpracy z osobami doświadczonymi w pracy terapeutycznej i społecznej, nadaje tej pracy głęboki wymiar społecznego zaangażowania i autentyczności. Doceniamy również interdyscyplinarność i profesjonalne podejście do realizacji projektu – od doboru aktorów głosowych, przez scenografię i dźwięk przestrzenny, po wizualizacje stworzone na podstawie technik grafiki warsztatowej. To projekt, który pokazuje, że media sztuki mogą być nie tylko formą estetycznej ekspresji, ale też narzędziem empatii, rozmowy i zmiany społecznej. Igor Warykiewicz reprezentuje nowe pokolenie artystów, którzy z odwagą i wrażliwością podejmują tematy tabu, szukając dla nich nowoczesnego języka wyrazu – szczerego, technicznie dopracowanego i głęboko ludzkiego.
Redakcja _Notes Na 6 Tygodni_ wyróżniła Piotra Kusiaka ( Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi) za pracę "Jakim jesteś incelem?"
Bazująca na badaniach artystycznych złożonego świata frustracji, samotności i sprzecznych, trudnych emocji, przejmująca praca, pokazuje jeden z największych problemów współczesnych, wysokostechnicyzowanych społeczeństw. Za sugestywne połączenie artystycznego research, wirtualnej gry i fizycznej instalacji bazującej na materiałach dokumentalnych, NN6T wyróżnia Piotra Kusiaka, autora pracy "Jakim jesteś incelem?".
Pismo Artystyczne Format opublikuje artykuł na temat zwycięskiego dyplomu.