Promotor w Szkole Doktorskiej
prof. Daria Milecka
Wydział Malarstwa, katedra Rysunku, Pracownia Malarstwa i Rysunku 111
Charakterystyka działalności twórczej
Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu: Wydz. Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego oraz Malarstwa, Grafiki i Rzeźby (1991-1996). Dyplom z malarstwa w pracowni prof. Wandy Gołkowskiej. Studia na Uniwersytecie Wrocławskim (1985 -1990), dyplom z kulturoznawstwa pod kier. prof. Stanisława Pietraszko. Obecnie profesor zwyczajny w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Zatrudniona w Katedrze Rysunku na Wydziale Malarstwa.
Udział w ponad 200 wystawach krajowych i zagranicznych, sympozjach, plenerach malarskich, konferencjach. Współtwórca grupy artystycznej „Kontynuacja i Sprzeciw” działającej od 1996 r. pod patronatem prof. Wandy Gołkowskie i Jana Chwałczyka. Prace w kolekcjach, m.in., Gerarda Bluma w Muzeum Modern Art w Hünfeld, Forum Konkrete Kunst w Erfurcie, Musée du Petit Format w Nismes (Belgia).
Zajmuje się malarstwem oraz badaniem relacji pomiędzy obrazem a słowem (zarówno aspektem historycznym, jak i współczesną koegzystencją tych dwóch mediów w sztukach wizualnych).
„Sztuka jest dla mnie obszarem, w którym przejawiają się zjawiska czystych jakości - obcowanie z nimi otwiera nowe poziomy naszego wglądu. Interesują mnie fenomeny poza czasem i przestrzenią, nieposiadające jeszcze semantycznych odniesień w istniejącym świecie znaków, afunkcjonalne w świecie rzeczy, niemające nazw w żadnym języku.”
Najważniejsze osiągnięcia
- Muzeum Modern Art, „Kontynuacja i Sprzeciw” ["Widerspruch und Fortsetzung"], Hunfeld 2023
- Gra edukacyjna: „Historia powinowactwa słowa i obrazu. Gra edukacyjna. Pracownia Słowa i Obrazu”, red. D. Milecka; artykuł pt. „Historia koegzystencji obrazu i słowa”, Wrocław 2019
- Artykuł do książki naukowej pt. „Poezja unaoczniona” [w:] „Kwadratowe obłoki. Konstruktywizm i awangarda: teoria, rekonstrukcja, wpływ”, Wrocław 2019
- Artykuł do książki naukowej pt. pt. „Literacje obrazów. Możliwości związków między słowem i obrazem w ramach nauk o mediacji sztuki” [w:] „Mediacja Sztuki”, red. D. Milecka, Wrocław 2019
- Wystawa konferencyjna „Słowo i Obraz”, Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Zakład Edytorstwa Filologii Polskiej, „Tekstografie. Edytorskie przestrzenie tekstu i obrazu”, Wrocław 2019
Opieka promotorska
Język w jakim prowadzone będzie seminarium
polski
Charakterystyka projektów i badań, w które ma zostać włączony doktorant, w tym oczekiwane kompetencje praktyczne i teoretyczne doktoranta
Projekty badawcze dotyczą szeroko pojętego obrazu i różnych sposobów jego definiowania
i redefiniowania w kontekście sztuki współczesnej. Metody pracy dobierane są adekwatnie do obszaru działań (możliwe są wszystkie techniki artystyczne, również multimedialne).
Preferowany obszar poszukiwań: koegzystencja słowa i obrazu, powinowactwo literatury i sztuk wizualnych.
Oczekiwane kompetencje doktoranta:
- zna i rozumie światowy dorobek sztuk wizualnych, jest otwarty na jego dalsze poznawanie
i rozwijanie w praktyce
- potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki i sztuki do twórczego formułowania
i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów oraz wykonywania zadań o charakterze interdyscyplinarnym
- posiada umiejętność komunikowania się i współdziałania z innymi, kreatywność, niezależność
i integralność, postępuje zgodne z zasadami etycznymi i moralnymi
Charakterystyka współpracy dydaktycznej doktoranta z promotorem
Doktorant powinien posiadać w znacznym stopniu i stale rozwijać następujących kompetencje
w pracy grupowej, dydaktycznej i edukacyjnej:
- myślenia dialogicznego uwzględniającego wielość punktów widzenia i perspektyw
- zdolności komunikacyjnych, w tym argumentacji, w formie pisemnej i ustnej
- rozumienia i poszanowanie zasad etycznych
- rozumienia i poszanowanie zasad ochrony własności intelektualnej
- umiejętności negocjowania rozwiązań
- umiejętności rozwiązywania konfliktów