Przejdź do treści

Janik Aleksandra

W 1996 r. ukończyła studia na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, kierunek Grafika.

Relacje, zależności i związki człowieka z miejscem, ich dynamiczne transformacje, codzienne praktyki i wydarzenia, potrzeby i pragnienia, podróże pozostają niezmiennie moim podstawowym warsztatem artystycznym i źródłem inspiracji. Obszarem moich zainteresowań artystycznych i badawczych są peryferia mediów graficznych i fotograficznych, grafika intermedialna, grafika hybrydowa, grafika post-cyfrowa.

Nagrody i stypendia

2020 – stypendium NAWA Programu im. M. Bekkera na realizację projektu Grafika Hybrydowa w Tokyo University of the Arts w Japonii 2011 – I nagroda, Professional Women Photographers (PWP) Contrasts International Women's Exhibition, SohoPhoto Gallery, Nowy Jork, USA
2011 – Opoliensis Arte Laureato Nagroda Marszałka Województwa Opolskiego za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechnienia i ochrony kultury
2008 – Nagroda jury (III nagroda), The 15th German International Exhibition of Graphic Art, Frechen, Niemcy
2007 – Nagroda jury (jedna z trzech nagród ex-aequo), The 14th Tallinn Print Triennial, Tallinn, Estonia

Wystawy

2020 – Orbis Interior/ Orbis Exterior, wystawa indywidualna, 3331 Arts Chiyoda, Tokio, Japonia (2020); Galeria NEON, CSU.CI, ASP we Wrocławiu (2019) 2019 – Wszystko ma swój czas, wystawa indywidualna i autorska prezentacja w ramach projektu EU Creative Europe, Wom@rts Meet the Masters, University of Rijeka, The Academy of Applied Arts in Rijeka, Chorwacja
2017 – Grafika post-cyfrowa. Redefinicja pojęcia odbitki graficznej (2017); Grafika post-cyfrowa. Redefinicja pojęcia matrycy (2015), współorganizatorka międzynarodowej konferencji i co-kuratorka wystaw, Galeria NEON, CSU.CI ASP we Wrocławiu

2015 – Jump into the Unknown, 56. Biennale w Wenecji All the World's Futures (wystawa towarzysząca), Palazzo Loredan dell' Ambasciatore, Włochy2015 – In Search of New Printmaking. The Polish Case (kuratorka wystaw), CAA Art Museum, Hangzhou, Chiny; IMPACT'9 International Printmaking Conference, Printmaking in the Post-Print Age, China Academy of Art, Hangzhou, Chiny (2015); SGC International Printmaking Conference, Bridges: Spanning Tradition, Innovation, and Activism, ArtZone 461 Gallery, San Francisco, CA, USA (2014).

Konferencje

2019 – Seventh World Congress of Polish Studies, tytuł wystąpienia: Current Tendencies and Present-day Strategies in Polish Printmaking, Uniwersytet Gdański

2018 – Międzynarodowa konferencja IMPACT 10 International Printmaking Conference Encuentro, udział w międzynarodowym panelu Place, Memory and the Imaginary, tytuł wystąpienia: Meeting Place, Santander, Hiszpania

2018 – ずれた – Zureta – the misprint International Contemporary Printed Art Exhibition & Symposium: SAFA Forum, tytuł wystąpienia: Post-digital printmaking. Images created by errors, misprints or coincidences, Shanghai Academy of Fine Arts, Chiny (2018), Tokyo University of the Arts, Japonia (2017);

2016 – Mid America Print Council Conference 2016 – Print Matters, Printing Matters, tytuł wystąpienia: Future in the Present: Printmaking and the Quest for Democracy in Poland, collaborative lecture with Prof. Endi Poskovic, Louisville, USA

2010 – Międzynarodowa konferencja graficzna SGC International Printmaking Conference Mark/Remarque, udział w międzynarodowym panelu Uncertain boundaries: remarks on contemporary printmaking, tytuł wystąpienia: Transgression printmaking – photography, Philadelphia, USA

Publikacje

2015katalog wystawy zbiorowej, Jump into the Unknown, Collateral Event of the 56th International Art Exhibition La Biennale di Venezia, ASP we Wrocławiu, Wrocław, ss. 132–135

2008 – recenzja, Czasopismo „Format" nr 55, ASP we Wrocławiu, Wrocław, ss. 96–97

2008 – recenzja, The 15th German International Exhibition of Graphic Art, Frechen, Niemcy, ss. 49–47

2007 – katalog wystawy zbiorowej, Kobieta szuka siebie / Woman seeks herself, GSW Opole

2000 – katalog wystawy zbiorowej, Women of the World. A Global Collection of Art, POMEGRANATE, San Francisco, USA, s. 141