ONLINE >>>OFFLINE

ASP im. E. Gepperta we Wrocławiu, Katedra Sztuki Mediów oraz dr Robert Sochacki zapraszają na sympozjum.

Akcenty przesunęły się już dawno, wektory zmian wytyczają nowe kierunki: to, co duża część społeczeństwa zaczęła odkrywać w pandemicznym roku 2020, dla niektórych z nas było już wiele lat temu oczywistością - świat nadawania i odbierania informacji o świecie, rzeczywistość i doświadczenia kreacji znajdują się w królestwie cyfrowym ONLINE. Miejsce działań związanych ze sztuką, lub szerzej: projektowaniem przestrzeni emocjonalnej nie od dziś jest wirtualne. Od pewnego czasu, co zeszły rok tylko uwydatnił, także i czynności i doświadczenia „codzienne” są z tą przestrzenią związane, to, co tradycyjnie uważaliśmy za rzeczywistość z obecnego punktu widzenia można nazwać światem OFFLINE, nieoczywistym światem dostępnym nie dla wszystkich.

Zmiana perspektywy już nastąpiła, teraz to OFFLINE wydaje się rozszerzeniem rzeczywistości ONLINE, jednym z wyborów w potężnych aplikacjach AR czy VR napędzanych przez coraz doskonalsze AI. O tym jak jest, i czy rzeczywiście jesteśmy obecnie sprowadzani do roli dodatków z tętnem do coraz potężniejszych rzeczywistości ONLINE oraz o relacji oflajnu do onlajnu dyskutować będą badaczki i artystki poruszające się teoretycznie i praktycznie na styku tych konstruktów:

https://www.youtube.com/watch?v=9_VYXQIwnUc&t=1s

https://www.youtube.com/watch?v=YHmCqGxDxpM (Wersja z napisami w języku angielskim i tłumaczeniem na polski język migowy)

W dyskusji udział biorą:

Agata Kiedrowicz - wykładowczyni  Akademii Sztuki w Szczecinie, School of Form oraz Collegium da Vinci. Projektantka, kuratorka interdyscyplinarnych projektów, krytyczka i badaczka designu.

Agnieszka Kurant - artystka konceptualna, mieszka w Nowym Jorku. Bada, jak działają systemy zacierania granic między rzeczywistością a fikcją oraz pomiędzy naturą a kulturą.

Monika Seyfried - artystka i wykładowczyni, projektant interakcji założycielka Grow Your Own Cloud, organizacji zajmującej się przetrzymywaniem danych w roślinach. Pracowała w Copenhagen InsQtute of InteracQon Design Reseach.

Beata Wilczek - kuratorka, artystka, projektantka, wykładowczyni. Opracowuje program studiów magisterskich w zakresie projektowania społecznego i zrównoważonych innowacji w Design Academy Berlin.

Prowadząca dyskusję dr Agnieszka Polkowska, Akademia Sztuki w Szczecinie wraz z dr Robertem Sochackim, ASP im. E. Gepperta we Wrocławiu, organizatorem Sympozjum Online>>>offline.

***

 dzięki ON Public Gallery: Zuza Banasinska / Waterer Watering, 2020

„Kultywować” oznacza zarówno uprawiać, jak i oddawać cześć. Jeśli rytuał jest imitacją, reperfor- mensem pierwotnego aktu stworzenia, produkcja rzeczywistości, zarówno realnej jak i fikcyjnej, wyrasta z tych samych korzeni. Czy można zatem uznać „zrytualizowany cud” efektu specjalnego za powtórzenie boskiego aktu stworzenia? Cud urodzaju, jako równie nadprzyrodzony i osiągalny, jest wykorzystywany przez przemysł filmowy do rozbudzania coraz to większych pragnień. Obraz zapłodnienia ziemi towarzyszy początkom kina, w postaci jednej z pierwszych komedii, „The Waterer Watered” Louisa Lumière’a. Znana „magiczna” formuła woda + ziemia = życie jest tutaj przekształcona w mechaniczny skecz, który cud zamienia w żart magii kina.


Link: https://youtu.be/hKN-vyJLU7E

***

Materiały, linki rozszerzające poruszane tematy w dyskusji

Beata Wilczek:

Design for Dreaming - post o zajęciach realizowanych przez Beatę Wilczek ze studentami projetkowania na School of Form

https://www.instagram.com/p/CIX81nZFc79/

Dotyk w projektowaniu - wykład Beaty Wilczek na temat dotyku który był prezentowany m.in. na uniwersytecie Bunka, Tokyo i The Shenkar, Izrael.

https://www.youtube.com/watch?v=6JmCcRMazQw&ab_channel=StrefaDesignuUniwersytetuSWPS

Wystawa Nomadik na temat podróżowania online/offline i bycia w kilku miejscach jednocześnie, kuratorowana przez Beatę Wilczek w BWA Wrocław w 2012 roku https://nomadikbwa.tumblr.com/exhibition

Donna Haraway o biopolityce i relacji człowiek-pies

http://xenopraxis.net/readings/haraway_companion.pdf

Rosi Braidotti opowiada o zależnościach między kryzysem klimatycznym i dygitalizacją 

https://www.gsd.harvard.edu/event/rosi-braidotti/

Achille Mbembe o nekropolityce i ciele podczas pandemii Covid-19

https://www.journal-psychoanalysis.eu/the-pandemic-democratizes-the-power-to-kill-an-intyerview/

Artykuł o pięknie i eugenicznym AI z Australii

https://www.technologyreview.com/2021/03/05/1020133/ai-algorithm-rate-beauty-score-attractive-face/

Agnieszka Kurant:

Projekt Agnieszki Kurant na wystawie Broken Nature, Milano Triennale, obecnie pokazywany w MoMA w Nowym Jorku:

https://www.instagram.com/p/B0lQB71Jl6v/?hl=en

http://www.brokennature.org/checklist/

Artykuł dotyczący twórczości Agnieszki Kurant w odpowiedzi na Covid w Wired magazine:

https://www.wired.com/story/art-future-covid-19/

Artykuł o projektach Agnieszki Kurant dotyczących wirtualizacji i eksploatacji danych w TIME magazine:

https://time.com/5792613/ai-art/

Nadchodzący projekt Agnieszki Kurant dla MIT List Center i w przestrzeni publicznej kampusu MIT:

https://listart.mit.edu/agnieszka-kurant-end-signature-2020-21

Monografia Agnieszki Kurant Collective Intelligence, ktora wkrotce ukaze sie w wydawnictwach MIT Press i Sternberg Press:

https://mitpress.mit.edu/books/agnieszka-kurant

Projekt Agnieszki Kurant dla New York Timesa na temat Risk Management:

https://www.nytimes.com/2020/07/21/t-magazine/art-financial-crisis.html

Projekt Agnieszki Kurant dla SFMOMA na temat Animal Internet i doświadczenia natury w sieci:

https://openspace.sfmoma.org/2018/03/assembly-line-animal-internet/

Wywiad z Agnieszka Kurant w magazynie e-flux:

https://www.e-flux.com/podcasts/e599d2ca4a034e46bf143ea3f5b812bf/extern

 Monika Seyfried:

 Interspecies Gossip - Projekt Moniki Seyfried

https://www.ginkgobioworks.com/2020/08/03/introducing-our-2020-creative-residents/

***

Agata Kiedrowicz

Wykładowczyni  Akademii Sztuki w Szczecinie, School of Form oraz Collegium da Vinci, gdzie kieruje studiami podyplomowymi z obszaru mody i nowych mediów. Projektantka, kuratorka interdyscyplinarnych projektów i wystaw, krytyczka i badaczka dizajnu. Autorka publikacji i wywiadów z obszaru dizajnu, mody i sztuki (m.in. na łamach FUTU, Monitor Magazine, KUBKUK, Newsweek Slow, KMag, Notes na 6. Tygodni, Design Alive), prowadzi autorską rubrykę „Smaki Dizajnu" w tygodniku KulturaLiberalna.pl. Interesuje ją szeroko rozumiane projektowanie jako narzędzie eksploracji i krytyki rzeczywistości oraz sensoryczny wymiar dizajnu.

Agnieszka Kurant

Artystka konceptualna, badającą w jaki sposób złożone systemy społeczne, ekonomiczne i ekologiczne zacierają różnice pomiędzy fikcją i rzeczywistością oraz pomiędzy naturą a kulturą. Eksplorując zjawisko inteligencji zbiorowej oraz nie-ludzkie formy inteligencji (od mikrobów i wirusów po sztuczną inteligencję) artystka bada przemiany człowieka i natury towarzyszące ewolucji technologiczno-naukowej oraz formy wyzysku obecne w kapitalizmie kognitywnym i cyfrowym.

Kurant jest laureatką Lacma Art and Technology Award 2020, FronQer Art Prize 2019 oraz laureatką konkursu MIT List Visual Arts Center na projekt w przestrzeni publicznej w Massachusebs InsQtute of Technology (2021). Jej prace znajduja się w kolekcji MoMa oraz Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku, SFMOMA oraz Tate Modern.

W 2015 roku artystka zrealizowała indywidualny projekt w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku. W 2013 roku Sculpture Center w Nowym Jorku poświęcił jej twórczości dużą wystawę indywidualną. Jej prace były ostatnio prezentowane na Biennale w Istanbule, Milano Triennale oraz w MOCA Toronto. W tym roku jej prace prezentowane sa w nowojorskim MoMa na wystawie „Broken Nature” oraz w de Young Museum of Fine Arts w San Francisco na wystawie „Uncanny Valley. Being Human in the Age of AI”.

Jej tworczość była pokazywana na międzynarodowych wystawach w Palais de Tokyo w Paryżu, Wibe de With w Roberdamie; Moderna Museet, Cleveland Biennale, The Kitchen w Nowym Jorku, Guggenheim Bilbao, Bonner Kunstverein, Grazer Kunstverein; MOCA Detroit, Mamco w Genewie, Frieze Projects w Londynie oraz na Biennale Performa oraz w Polsce w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, w CSW Zamek Ujazdowski i w Galerii Zachęta.

W 2010 roku artystka zrealizowała projekt do Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji wraz z architektką Aleksandrą Wasilkowską.
Kurant jest obecnie stypendystką Berggruen InsQtute TransformaQons of the Human Program w Los Angeles oraz Smithsonian InsQtute. Wczesniej była stypendystka MIT Center for Art. Science and Technology (2017-2019) oraz Smithsonian InsQtute (2018).

W 2021 roku ukaże się jej monografia „Agnieszka Kurant: CollecQve Intelligence”, Sternberg Press / MIT Press towarzyszaca projektowi realizowanemu przez artystke dla museum Castello di Rivoli w Turynie.

Monika Seyfried

pracuję nad przyszłością energii syntezy jądrowej, etyką i technologią, dziedzictwem krytycznym w Europie i przechowywaniem danych przez rośliny. Jest projektantką interakcji, posiadającą doświadczenie w sztuce, fotografii i filmie. W swojej pracy angażuje się na styku nowych technologii, mediów cyfrowych i środowiska naturalnego, tworząc bogate sensorycznie, interaktywne przestrzenie. Wykłada w różnych instytucjach, takich jak Hyper Island, The Danish NaQonal School of Performing Arts w Kopenhadze i CIID. W ostatnich latach była zaangażowana w międzynarodowe akademickie projekty badawcze Komisji Europejskiej współpracując z takimi instytucjami jak LSE, Newcastle University i IT University of Copenhagen. Jest absolwentka Copenhagen Institute of Interaction Design oraz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Beata Wilczek

Ukończyła studia magisterskie na Central Saint MarQns, University of Arts w Londynie oraz studia magisterskie na SWPS w Warszawie, studiowała również na ASP we Wrocławiu, a także studia doktoranckie z zakresu studiów nad modą na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Wiedniu. Aktywnie zaangażowana w edukację projektową, prowadząc interdyscyplinarne kursy z zakresu mody, designu i nauk społecznych na takich uniwersytetach jak ESMOD, UdK i AMD w Berlinie, Niemczech, Bunka Gauken i ESMOD w Tokio, Japonii, The Shenkar w Tel Awiwie, Izraelu, School of Form w Warszawie, Polsce i Royal College of Arts w Londynie, Wielkiej Brytanii. Pracowała jako konsultant i twórca koncepcji przy projektach dla takich klientów jak Dior, Moncler, Nokia i Space Doctors, a jej prace były publikowane w New York Times, Vice i Novembre Magazine. Obecnie mieszka w Berlinie gdzie opracowuje program studiów magisterskich w zakresie projektowania społecznego i zrównoważonych innowacji w Design Academy Berlin. Kuratorka wystaw Nomadik w Galerii Dizajn BWA Wrocław i Najlepsze wystawy których nie było w Muzeum Współczesnym Wrocław.

dr Agnieszka Polkowska

Doktor w dyscyplinie sztuk projektowych. Projektantka spekulatywna, badaczka i strateżka. Właścicielka studia TRENDSPOT oraz Touching Points. Wykładowczyni akademicka dizajnu spekulatywnego i trendów w projektowaniu na Akademii Sztuki w Szczecinie. Realizuje projekty badawcze i wdrożeniowe. Współpracuje z takimi instytucjami jak Pomorski Park Naukowo- Technologiczny Gdynia, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Łódź Design FesQval oraz markami, w tym m.in. MTV, Play, Vogue Polska, Ceramika Paradyż, CosenQno,Desa Unicum, Biżuteria YES, eobuwie.pl, Decathlon czy Local Heroes. Konsultantka holenderskiego think tanku MARE Amsterdam. Zasiadała w radzie ekspertów plebiscytu must have na Łódź Design FesQval oraz kapitule konkursu Dobry Wzór.

dr Robert Sochacki

Doktor w dyscyplinie sztuk plastyczne poruszał zagadnienia włączania widza w proces twórczy, zamiana pasywnego odbiorcy w czynnego uczestnika, współkreatora dzieła sztuki. Bada zagadnienia związane z codziennością życia, włączając codzienność do zagadnień sztuki. Swoje zainteresowania rozwija na wrocławskiej ASP im. E. Gepperta pracując w ramach Katedry Sztuki Mediów. Na tejże uczelni bada także obszary nowych możliwości realizacji innych form scenograficznych w Katedrze Scenografii. Rolę sztuki w publicznej przestrzeni porusza w ramach aktywności w pracowni Sztuka w Przestrzeni Publicznej ASP w Gdańsku. Czynnie pracuje w ośrodkach podejmujących zagadnienia związane ze sztuką światła. Swoje badania z tego obszaru podejmuje w Europie i Afryce. Jest bardzo aktywnym wykładowcą jak i inicjatorem poszukiwań nowych horyzontów.

***

dzięki ON Public Gallery: Bobbie Gray / Resident Alien, 2017

"Podobnie jak ich oksymoroniczne tytuły, filmy te mają na celu podważenie logiki i oczekiwań. Negocjując ostrożną równowagę pomiędzy zachowaniem i zrzeczeniem się kontroli, płynna, tajemnicza substancja, wybrana ze względu na jej osobliwą taktylność, poddawana jest serii prób, z których każda prowadzi do powstania materiału przypominającego egzotyczną materię organiczną. Praca zawiera sprzeczności pomiędzy tym, co rzeczywiste i nierzeczywiste, syntetyczne i organiczne, stałe i ruchome. (…)"

Link: https://www.bobbiegray.com/resident-alien

***

Rozmowa:

na temat ograniczeń AI i ML oraz o kompetencjach przyszłości w jakie należy inwestować rozmawiają dr Iwo Zmyślony i prof. ALK dr hab. Aleksandra Przegalińska.

Jakie są ograniczenia AI / ML - w czym jesteśmy lepsi i jak sztuka czy design pomaga to rozwijać.

https://www.youtube.com/watch?v=-z51lG4pxZ4

  • prof. ALK dr hab. Aleksandra Przegalińska - filozofka, pracuje w Katedrze Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym, jest Prorektorka ds. Współpracy z Zagranicą i ESR w Akademii leona Kozminskiego, Senior Research Fellow w American Institute for Economic Research. 
  • dr Iwo Zmyślony - projektant zmiany, antropolog designu i nowych technologii, metodolog procesów projektowych.

prof. ALK dr hab. Aleksandra Przegalińska

Pracuje w Katedrze Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym w Akademii Leona Kozminskiego, jest Prorektorka ds. Współpracy z Zagranicą i ESR. Filozof, futurolog, doktor nauk humanistycznych i doktor habilitowana nauk społecznych, publicystka. Profesor Akademii Leona Koźmińskiego, od 2020 roku prorektor ds. współpracy z zagranicą. Stypendystka programu Fulbrighta, prowadziła także badania w Massachusetts Insitute of Technology w Bostonie. Aktualnie Senior Research Fellow w American Institute for Economic Research. Współautorka wraz z Pawłem Oksanowiczem książki „Sztuczna Inteligencja. Nieludzka, arcyludzka" (2020).

dr Iwo Zmyślony

Antropolog designu i nowych technologii, metodolog procesów projektowych, konsultant biznesu. Doktoryzował się pracą na temat kreatywności w naukach empirycznych (2013). Autor naukowych publikacji na temat wiedzy eksperckiej (know-how, tacit knowledge, embodied knowledge) oraz tekstów krytycznych z zakresu sztuki współczesnej. Absolwent Akademii Innowatorów Społecznych Ashoka Innovators for the Public oraz programu studiów samorządowych Akademii Humanistycznej w Pułtusku. Laureat szeregu grantów i stypendiów (m.in. NCN, DAAD, GFPS, „Młoda Polska"). Wykłada m.in. na Uniwersytecie Otwartym Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu i Akademii Sztuki w Szczecinie. W latach 2013-2019 związany ze School of Form SWPS.

***

dzięki ON Public Gallery: Jeremy Griffaud / Landstrenght, 2020

"(…) Landstrenght w tej instalacji świat roślin jest zbudowany jak ciało, gotowy do walki lub do popisu. Griffaud wykorzystuje kult ciała i intensywną praktykę kulturystyczną jako materiał i język.
Griffaud inspiruje się sposobem, w jaki niektóre osoby czasami inscenizują swoje ciała przed lustrem lub na portalach społecznościowych.
Próbuje odnieść tę radykalną koncepcję bytu, oscylującą między idealnym stylem życia a zastraszającym sposobem bycia, do współczesnego problemu zachowania bioróżnorodności."

Link: https://jeremy-griffaud.fr/landstrength

***

Podcast #BEZPIECZNIK

#BEZPIECZNIK to podcast dedykowany POCZUCIU BEZPIECZEŃSTWA w CIELE, DUSZY i PRZESTRZENI.

W ramach audycji dr Joanna Jurga opowiada o tym, czym jest zmysłowy odbiór rzeczywistości, neuroarchitektura i proksemika, czyli jak odbieramy otaczający nas świat i co możemy zrobić, by żyło nam się lepiej. Za przykłady służą jej skrajne lokalizacje, takie jak habitaty kosmiczne czy stacje polarne, oraz problemy z bezsennością, stanami lękowymi i depresją. Dr Jurga stara się dostarczać solidną porcji wiedzy, okraszoną anegdotami i odniesieniami do tego, gdzie szukać konkretnych rozwiązań.

LINK do podcastu: sptfy.com/bezpiecznik 

Dr Joanna Jurga

Projektantka produktu i przestrzeni, innowatorka oraz wykładowczyni (School of Form). Specjalistka projektowania dedykowanego poczuciu bezpieczeństwa. W swojej pracy chętnie porusza zagadnienia z zakresu designu synestetycznego i spekulatywnego. Analogowa astronautka i dwukrotna komandorka symulacji misji kosmicznych w Habitacie Lunares. Nauczycielka medytacji i pasjonatka kosmosu. Współpracowała przy projektach badawczych z infuture hatalska foresight institute i Instytutem Kontekstów Pracy. Wyróżniona na międzynarodowych wystawach i festiwalach, takich jak Łódź Design Festival, Gdynia Design Days czy Dutch Design Week. Finalistka konkursów MakeMe, Young Polish Designer, Innovation Ad oraz Jutronauci.

Opis odc.1 - O zmysłach

W pierwszym oficjalnym odcinku podcastu #BEZPIECZNIK znajdziecie opowieść o tym, jak działają i za co odpowiadają poszczególne zmysły, również w ujęciu społecznym, a także, czym jest design synestetyczny, neuroarchitektura i proksemika. Dołożyłam wszelkich starań, aby treści były zjadliwe. Jeśli nadal nie udało mi się zaspokoić Waszego apetytu na wiedzę, to więcej możecie przeczytać tu: 

Linki: 

Menu książkowe do odc. 1: 

  • Przystawka: „Dotknij, poczuj, zobacz. Fenomen relacji człowieka z naturą", Peter Wohlleben.
  • Danie główne: „Oczy skóry" oraz „Myśląca dłoń", Juhani Pallasmaa.
  • Deser: „Głębia. Freediving, zbuntowani badacze i co ocean mówi o nas samych", James Nestor.

Opis odc.2 - Natura vs. architektura

W drugim odcinku podcastu #BEZPIECZNIK opowiadam o tym, jak postrzegamy przestrzeń. Poruszam zagadnienie poszukiwania harmonii w relacji natury z architekturą. Taką, która ma przede wszystkim służyć człowiekowi. Mówię więc o kościołach, klasztorach, biurach, pokojach do medytacji i kąpielach leśnych, nawiązując do odwiecznej, ludzkiej potrzeby przebywania w miejscach, w których czujemy się bezpiecznie i komfortowo. Najpierw, jako gatunek, szukaliśmy schronienia przed deszczem i chłodem w jaskiniach. Potem zaczęliśmy budować pierwsze szałasy, aby następnie stawić czoła wyzwaniom konstrukcyjnym. Im bardziej oswajaliśmy materię, tym wyżej chcieliśmy się piąć. Do przekraczania własnych granic nieustająco popycha nas wyobraźnia i wiara w to, że niemożliwe nie istnieje.

Linki:

Menu książkowe do odc. 2:

  • Przystawka: Sekretne życie drzew, Peter Wohlleben
  • Danie główne: Shinrin-yoku. Sztuka i teoria kąpieli leśnych, dr Qing Li
  • Deser: Strażnik Dharmy. Autobiografia chińskiego mistrza Zen Xu Yuna, Hsu Yun

***

identyfikacja graficzna, plakat - Ksawery Kirklewski

https://www.instagram.com/ksawerykomputery/

***

zdjęcia obok:

Zuzanna Banasińska, Waterer Watering, 2020, still from video (dzięki ON Public Gallery)

Bobbie Gray/Resident Alien, 2017, still from video (dzięki ON Public Gallery)

Jeremy Griffaud, Landstrenght, 2020, still from video (dzięki ON Public Gallery)


info: dr R. Sochacki

zamieściła: AZG