Przejdź do treści

Pracownia Narracji i Interakcji w Nowych Mediach

Pracownia Dyplomująca

Program Pracowni obejmuje praktykę artystyczną oraz badania teoretyczne w obszarze współczesnych,naudiowizualnych mediów temporalnych (time-based media), czyli takich, których jednym z wymiarów jest czas. Kładziemy nacisk na naukę, wykorzystywanie i krytyczne podejście do metod prowadzenia narracji z wykorzystaniem tych mediów. W Pracowni prowadzone są także działania łączące naukę ze sztuką; studenci zapoznają się z podstawami bioartu, a dzięki współpracy z wrocławskim Uniwersytetem Przyrodniczym mogą uczestniczyć w warsztatach prowadzonych przez tamtejsze koła naukowe.

Praca ze studentami skupia się na:

  • nauce języka filmowego i wideo
  • eksperymencie z narracją liniową i nieliniową (wideo interaktywne, imersyjny dokument VR, wideo 360°)
  • realizacjach interaktywnych, reaktywnych, instalacjach wideo, audiowizualnych działaniach na żywo z użyciem
  • analogowych i cyfrowych instrumentów
  • krytycznej analizie zjawisk współczesnej kultury audiowizualnej

Studenci mają do dyspozycji studio wyposażone w sprzęt do rejestracji, edycji i postprodukcji wideo, specjalistyczne urządzenia do rejestracji makro, oprogramowanie do działań AV live, zestawy mikrokontrolerów oraz komplet analogowych instrumentów muzycznych. Studio daje też możliwość organizowania prób i prezentacji. Współpracujemy z wrocławską Akademią Muzyczną oraz krajowymi instytucjami kultury. Zależy nam, by realizacje studenckie pokazywane były w trakcie wystaw, koncertów i wydarzeń organizowanych w Polsce i zagranicą.

Przedmioty

Przedmioty kierunkowe na kierunku Sztuka Mediów:
Wideo
Narracja i Interakcja w Nowych Mediach
Przedmioty prowadzone dla studentów innych kierunków:
Grafika Intermedialna
Przedmioty prowadzone na interdyscyplinarnych studiach MFA w j. angielskim:
Time-based and Interactive Media

    Zapisy

    Studenci I stopnia na kierunku Sztuka Mediów: umiejętność pracy z kamerą, umiejętności edycji i postprodukcji wideo, podstawy pracy z dźwiękiem w filmie, podstawy pracy z mikrokontrolerami (arduino, bare conductive lub inne), automotywacja i zaangażowanie!

      Studenci II stopnia na kierunku Sztuka Mediów:

      • praktyczne umiejętności w zakresie nagrywania, montażu i postprodukcji cyfrowych mediów audiowizualnych
      • podstawy pracy z mikrokontrolerami (arduino, bare conductive lub inne)
      • niezbędna wiedza teoretyczna z zakresu sztuki współczesnej ze szczególnym uwzględnieniem działań
      • artystycznych wykorzystujących film, wideo, audio, oraz programowanie i media cyfrowe zależne od czasu
      • pasja!

      Lektury

      1. Oliver Grau, Thomas Veigl, Imagery in the 21st Century, MIT Press, 2011
      2. Andreas Broeckmann, Machine Art in the Twentieth Century, MIT, 2016
      3. Mieke Bal, Narratology, Introduction to the Theory of Narrative, 1985
      4. Sigfried Zielinski, Deep Time of the Media: Toward an Archaeology of Hearing and Seeing by Technical Means, MIT Press
      5. Piotr Zawojski, Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów, Instytucja Kultury Katowice – Miasto Ogrodów, 2015
      6. Erich Berger, Kasperi Mäki-Reinikka, Kira O'Reilly, Art as We Don't Know It, Helena Sederholm (eds.), Aalto University, 2020