Przejdź do treści

Pracownia Projektowania Graficznego | Plakatu

Pracownia Dyplomująca

Punktem wyjścia do działań i poszukiwań w Pracowni jest plakat – jako metaforyczna forma bazująca na skrócie myślowym, redukcji, syntezie, znaku. Zadania i program balansują pomiędzy historią, tradycją, a dynamicznie zmieniającymi się trendami i zapotrzebowaniem rynku. Formalnie starając się szerzej myśleć o plakacie, nie tylko jako autonomicznej, autorskiej, jednostkowej wypowiedzi graficznej, ale składniku większej całości – identyfikacji wydarzenia, produktu, wystawy. Ważne są nie tylko zadania, ale również sam proces tworzenia, dojrzałe podejście do tematu, świadoma praca z tworzywem oraz zaangażowanie. Pracownia zwraca uwagę na przygotowanie studentów do samodzielnej pracy. Propozycja dydaktyczna kierowana do studentów obejmuje praktyki zarówno czysto artystyczne, jak i te projektowe. Absolwent Pracowni powinien posiadać kwalifikacje do twórczej, autorskiej wypowiedzi artystycznej, jak i być przygotowany do podjęcia pracy projektowej na różnorodnym rynku wydawnictw książkowych, prasowych, w studiach graficznych oraz w instytucjach kultury.

Ideą pracowni jest rozwijanie u studenta abstrakcyjnego „myślenia plakatowego". W realizacjach kładziemy nacisk na: pogłębioną obserwację otoczenia, uwrażliwienie na aktualne problemy, działanie skrótem, poszukiwanie nietypowych skojarzeń (2 w 1), graficznych kalamburów - wynalazków, posiłkowanie się humorem, ironią, metaforą w duchu Polskiej Szkoły Plakatu. Staramy się także otwierać na nowe trendy i zagadnienia projektowe. Ważne też jest dla nas poszukiwanie rozwiązań w oparciu jedynie o obraz w myśl zasady „less is more" jak i umiejętne granie na styku obraz-słowo, wykorzystując zaskakujące i puentujące hasła i slogany. Tematy w Pracowni uwzględniają zarówno aktualne ważkie, problemy zaangażowane, indywidualne predyspozycje studenta, jak i wynikają z konkretnych zleceń podyktowanych zapotrzebowaniem klienta. Zajęcia prowadzone są w formie wykładów, konsultacji indywidualnych, warsztatów jak i autorskich spotkań z plakacistami prezentującymi swoje dokonania w Galerii Poster Box.

Pracownia sprawuje opiekę nad Galerią Plakatu Poster Box, która cyklicznie (od 2012 r.) prezentuje dorobek najwybitniejszych krajowych jak i światowych plakacistów. Działania Galerii mają być wyraźnym znakiem przeciwstawnym dla wszelkiej bylejakości graficznej zalewającej polski rynek branżowy. Swoją postawą i działaniami Galeria chce zwrócić uwagę odbiorców na „dobre projektowanie." Dzięki temu studenci Pracowni Plakatu mają możliwość szerszego, praktycznego, spojrzenia na dyscypliny artystyczne jak i projektowe.

Przedmioty

Projektowanie Graficzne | Plakat Projektowanie Graficzne | III–V rok
Podstawy Projektowania Graficznego | I rok

Zapisy

Przegląd portfolio.

Lektury

  1. Kimberly Elam, Siatki, czyli zasady kompozycji typograficznej
  2. John Foster, New Masters of Poster Design, Volume 1 i 2: Poster Design for This Century and Beyond
  3. Piotr Rypson, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919-1949, 
  4. Piękni XX-wieczni. Polscy projektanci graficy, pod red. Jacka Mrowczyka
  5. Folga-Januszewska, Plakat filmowy w Polsce
  6. Jens Müller, The History of Graphic Design. Vol. 2, 1960
  7. aKatalogi wystaw i konkursów związanych z plakatem oraz projektowaniem graficznym