Przejdź do treści

WYTYCZNE BHP DLA PRACOWNIKÓW DYDAKTYCZNYCH, ADMINISTRACYJNYCH, STUDENTÓW I DOKTORANTÓW

Ogłoszenie
Opublikowano 21 Maj 2020

Zapraszamy do zapoznania się z najnowszymi wytycznymi.

Szanowni Państwo,

po konsultacji z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologicznej we Wrocławiu, uwzględniając zasady i nakazy publikowane przez GIS, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Ministerstwo Szkolnictwa Wyższego przekazuję Państwu wytyczne odnośnie przebywania na uczelni, pracy i prowadzenia zajęć w pracowniach

1) limit do czterech osób w pracowni

    Na drzwiach wejściowych znajdzie się informacja (dwujęzyczna) o maksymalnej, dopuszczalnej liczbie osób przebywających w sali

2) obowiązuje minimum 2 metry dystansu pomiędzy wszystkimi osobami w pracowni i na korytarzu i limit 1,5 metra między osobami w biurze.

    Na korytarzach i pomieszczeniach pojawią się stosowne znaki wyznaczające odległości między pracownikami, oznaczone zostaną również siedziska i biurka niespełniające wymogów i wyłączone z użycia.

3) w korytarzach, w pracowniach i toaletach zostanie udostępniony płyn antybakteryjny (do rąk i blatów oraz narzędzi), mydło i ręczniki papierowe

4) wprowadzony zostaje limit osób jednocześnie korzystających z toalety (1 osoba) oraz zasada, że oczekuje się pod toaletą, a nie w jej przedsionku

5) informacja o limicie osób w pomieszczeniu znajdzie się na drzwiach pracowni, biura

6) pojedyncza osoba (jedna osoba) znajdująca się sama w pracowni i biurze nie musi używać maski

    Wyjątkiem są przypadki wykonywania czynności w narażeniu na pył itp. (wówczas obowiązkowe jest użycie maski P3).

7) dwie osoby (lub więcej) znajdujące się w pracowni bądź biurze obowiązkowo zakrywają usta i nos (maską, przyłbicą, szalem itp.)

    Obowiązek ten dotyczy wszystkich przemieszczających się częściami wspólnymi budynków: korytarzem, holem, itp.

8) windy są wyłączone z użycia

    Zorganizowanie przejazdu windą osobie o szczególnych potrzebach odbywa się po wcześniejszym zgłoszeniu do kierownika obiektu, administratora budynku (p. Danuta Plewka, p. Czesław Kuźniewski).
    Także planowany transport ciężkich ładunków należy zgłosić do w/w pracowników. W tym przypadku w windzie mogą przebywać maksymalnie dwie osoby, a nadto musi być między nimi zachowana odległość 1,5 metra.

9) czas, obszar poruszania się i ilość kontaktów należy zredukować do minimum

    Przebywanie na terenie uczelni możliwe jest wyłącznie w godzinach określonych przez Rektora.
    Zaleca się, by do celu (pracownia, biuro, toaleta, itd.) dotrzeć najkrótszą możliwą drogą (drzwi, klatka schodowa).
    W czasie pracy, zajęć w pracowni itd. nie wychodzimy do sklepu, do baru, po posiłek, na spacer, ograniczamy przerwy na papierosa, nie odwiedzamy innych pracowników i/lub studentów, doktorantów oraz innych pracowni niż te, do których wydano pozwolenie.
    Preferowane jest przekazywanie informacji telefonicznie, mailowo lub zostawiając korespondencję papierową w miejscu odbioru poczty.

10) czyszczenie i dezynfekcja budynków uczelnianych, sal dydaktycznych odbywać się ma przynajmniej raz dziennie

    Z pomieszczeń tych należy po zajęciach usunąć przedmioty mogące ulec uszkodzeniu pod wpływem środków dezynfekujących.


11) czyszczenie i dezynfekcja urządzeń sanitarnych i powierzchni dotykanych przez wiele osób (poręcze, stoły, sprzęt, klamki, drzwi, przyciski itp.) przeprowadzone będzie co najmniej 3 razy dziennie

12) sprzątanie toalet następować ma co godzinę (weryfikacji czystości dokonywać będzie administrator budynku lub osoba upoważniona)

    Planując powrót do pracy bierzemy pod uwagę powyższe wymagania oraz fakt, że szczepy koronawirusa SARS-CoV-2 giną na papierze do drukarek i ręcznikach papierowych oraz na tkaninach po 48 godzinach, na kartonie po 24 godzinach, a na elementach z miedzi po 4 godzinach.

Nadal nie wiemy jednak wszystkiego o wirusie i powyższe dane mogą zostać w przyszłości zweryfikowane, o czym zostaniecie Państwo niezwłocznie powiadomieni.

Wszystkie działania związane ze wznowieniem działalności Uczelni odbywają się w porozumieniu z Prorektor ds. Dydaktycznych i Studenckich dr hab. Beatą Mak-Sobotą prof. ASP, kierownikiem Działu Organizacji Studiów Małgorzatą Szumiejko, zastępcą Kanclerza ds. Organizacyjno-Kadrowych Marcinem Woźniakiem i Elżbietą Burnetko, specjalistą ds. bhp.

Przygotowując powrót do pracy studentów (ostatnich lat studiów), doktorantów i asystentów oraz pracowników, którzy nie pełnią funkcji dydaktycznych musimy mieć na uwadze potencjalne ryzyko skutków każdej naszej decyzji.

W przypadku, gdy nie ma możliwości przystosowania pomieszczeń biurowych do aktualnych wymogów należy wprowadzić pracę zdalną naprzemienną. Po ustaleniu liczby studentów i doktorantów, zaplanowaniu czasu, trybu pracy i tempa otwierania pracowni należy opracować „Zasady bezpiecznego sposobu wykonania zadań w pomieszczeniu". Powinny one uwzględniać wszystkie etapy pracy. Proszę odpowiedzialnych za poszczególne pracownie o przesyłanie mailem plików do edycji na adres bhp@asp.wroc.pl z zaznaczeniem numeru pracowni i budynku.

Myśląc o otwarciu Uczelni, musimy nadal starać się maksymalnie ograniczać liczbę kontaktujących się ze sobą osób oraz zmienić zasady naszej pracy tak, aby zapewnić utrzymanie bezpiecznego dystansu. W czasach pandemii Akademia będzie sprawnie i bezpiecznie funkcjonować tylko wtedy, gdy będziemy postępować zgodnie rygorami sanitarnymi.

Elżbieta BurnetkoSpecjalista ds. BHP

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 15 maja 2020r. (Dz. U. 2020 poz. 874)http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200000874  Środowiskowe wytyczne w związku z częściowym przywracaniem działalności uczelni  https://www.gov.pl/web/nauka/srodowiskowe-wytyczne-w-zwiazku-z-czesciowym-przywracaniem-dzialalnosci-uczelni  GIS https://gis.gov.pl/

Pozostałe aktualności