MOSKWA - „INNOVATIVE COSTUM OF THE XXI CENTURY: THE NEXT GENERATION” Międzynarodowa wystawa i sympozjum

MOSKWA - „INNOVATIVE COSTUM OF THE XXI CENTURY: THE NEXT GENERATION” Międzynarodowa wystawa i sympozjum

Otwarcie wystawy „Innowacyjny kostium XXI wieku: następne pokolenie” odbyło się 4 czerwca br. w Państwowym Muzeum Historycznym w Moskwie.

Międzynarodowy projekt wystawienniczy jest wspierany przez Ministerstwo Kultury Federacji Rosyjskiej, OISTAT  /Międzynarodową Organizację Muzykologów Architektów i Techników/ i USITT /United StatesInstitute Theater Technology/. 

Wystawa odbywa się w ramach Roku Teatru w Rosji i 125-lecia Muzeum Teatralnego AA Bakhrushin.

Wystawa „Innowacyjny kostium XXI wieku: następna generacja” ma tę samą koncepcję, co międzynarodowy projekt z 2015 roku:„Kostium na przełomie wieków: 1990-2015”, który okazał się być  wielkim sukcesem.

W dniu 18 czerwca br. miała miejsce uroczysta gala z udziałem autorów prac i zaproszonych gości.

W tegorocznej edycji można obejrzeć najbardziej rewolucyjnei innowacyjneprace projektantów i artystów, którzy rozpoczęli swoją działalność zawodową w latach 2000-2018. Zgodnie z wynikami selekcji konkursowej przeprowadzonej przez 100 kuratorów z całego światado ścisłego finału zakwalifikowano 250 artystów i projektantów z 50 krajów.  Na wystawie prezentowane sąoryginalne szkice i projekty kostiumów, kolaże, fotografie, projekty komputerowe, filmy i trójwymiarowe modele.

„Celem projektu jest udokumentowanie słownictwa artystycznego, które tworzy następne pokolenie projektantów teatru i mody oraz stworzenie platformy, dzięki której można będzie prowadzić dialog na temat dzisiejszych problemów”.

Zgodnie z wynikami konkursu, w wystawie biorą udział artyści i projektanci z Australii, Chin, Danii, Francji, Niemiec, Japonii, Meksyku, Holandii, Polski, Rosji, Serbii, Szwecji, USA i wielu innych krajów.

Akademię Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu reprezentowały studentki Katedry Scenografii oraz zakwalifikowane do finałowego pokazu prace: Magdalena Przywara - prezentacja medialna projektów kostiumu, Anna Adasiak - przestrzenny obiekt i plansza reklamowa, Joanna Kubik- autorska fotografia. Projekty i  modele zostały zrealizowane w Pracowni Projektowania Ubioru Kreacyjnego, prowadzonej przez dr hab. Urszulę Smaza-Gralak i mgr Mariannę Lisiecką.

W dniach 17 i 19 czerwca odbyło się Sympozjum poruszające problematykę znaczenia kostiumu w przestrzeni publicznej, teatralnej, społecznej i cywilizacyjnej. Szeroko rozumiany kostium stał się pretekstem do rozmów, nie tylko o projektowaniu, ale i o tożsamości płciowej, świadomości ekologicznej czy poszerzeniu definicji kostiumu o ludzkie ciało, będące obecnie narzędziem do wyrażania sztuki, płótnem nowej ery i medium informacyjnym doby cywilizacyjnego chaosu.

Do udziału w Sympozjum zostali zaproszeni projektanci kostiumów teatralnych i projektanci mody;kolekcjonerzy i historycy mody; muzealnicy, kulturolodzy, krytycy sztuki; studenci i niezależni twórcy kostiumów, szefowie i nauczyciele instytutów teatralnych, nauczyciele-projektanci;szefowie i pracownicy rosyjskich i zagranicznych muzeów i domów mody, muzeów teatralnych a także przedstawiciele branży mody, itp.

W Sympozjum uczestniczyli znani projektanci: Pat Oleshko (USA), Susan Tsu (USA), MariaelenaRoque (Hiszpania), Rachel Hann (Wielka Brytania), Igor Roussanoff (USA),Paweł Dobrzycki (Polska),  Nic Ularu (USA), AndreyBartenev (Rosja),.

W ramach Sympozjum w ogrodzie pamięci Muzeum Teatru AA Bakhrushin odbyły się performatywne działania artystów.

„Teatr jest zwierciadłem aktualnych wydarzeń, a kostium odbiciem ludzkiej kondycji. Wystawa w Moskwie oferuje wiele wyzwań, nadziei, obaw i przeczuć  dotyczących naszej przyszłości.Świat, w którym żyjemy, zmaga się z kryzysem imigracyjnym, a wiele krajów z ostrą polaryzacją w swoim społeczeństwie […].Pomimo różnic między narodami, twórcy pokazali nam, że dzielimy się tematami dotyczącymi  […] kruchości istnienia na całym świecie”.

Susan Tsu

„Co to jest innowacja w sztuce? Innymi słowy, coś nowego lub zaktualizowanego dzięki wcześniejszym osiągnięciom? Cała historia sztuki jest dynamiczną aktualizacją estetyki stylu i gatunków. Nawet jeśli wydaje się, że nowa całkowicie zaprzecza poprzedniej, w rzeczywistości każda awangarda jest niewidzialnie związana ze sztuką przeszłości. Jest to więc ciągły ruch „Inovatio” - „w kierunku zmiany”. Okazuje się, że innowacje i sztuka są nierozłączne.”

Dmitry Rodionov

Kierownik projektu -DmitryRodionov, dyrektor generalny Muzeum Teatralnego Bakhrushin,

dyrektor projektu artystycznego -  Igor Roussanoff,  główny kurator projektu- Susan Tsu.

Wydawca katalogu:The Federal State Budget Institution of Culture- A.A.BakhrushinState Central TheatreMuseum

Wystawa potrwa do 25 sierpnia br.

Źródło:

http://www.gctm.ru/en/2019/02/14/innovative-costume-of-the-21st-century-the-next-generation/

http://www.gctm.ru/en/2019/02/21/international-symposium-innovative-costume-of-the-xxi-century-the-next-generation-dedicated-to-the-year-of-theatre-in-russia-and-125-th-anniversary-of-the-a-a-bakhrushin-state-central-theatre-mus/

Info: Urszula Smaza - Gralak, Marianna Lisiecka

Foto: Urszula Smaza - Gralak, Marianna Lisiecka, Mieczysław Piróg
Zamieścił: Damian Banasz
Katedra Scenografii

Galeria:

Więcej »