Przejdź do treści

INTERMEDIA A ZWROT KINEMATOGRAFICZNY

Ogłoszenie
Opublikowano 16 Maj 2017

KONFERENCJA TOWARZYSZĄCA 3. KONKURSOWI NAJLEPSZYCH DYPLOMÓW SZTUKI MEDIÓW, 20–21.05.2017 Centrum Sztuk Użytkowych. Centrum Innowacyjności.

Serdecznie zapraszmy na konferencję organizowaną przez Wydział Intermediów Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie we współpracy z Wydziałem Grafiki i Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. 

Wydarzenie odbywa się w budynku Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu – Centrum Sztuk Użytkowych. Centrum Innowacyjności (ul. Traugutta 19/21).

PROGRAM KONFERENCJI

Sobota 20.05.2017, 13:00 – 18:00 – kulturowe genealogie

13:00 – 13:15 – uroczyste otwarcie konferencji

13:20 – 13:55

Prof. Mariella Nitosławska

Mel Hoppenheim School of Cinema, Concordia University

 „Kinematograficzne projekcje: genealogie, powiązania i pęknięcia" / „Cinematic Projections: Genealogies, Junctions and Ruptures"

 Kinematograficzny zwrot w intermediach rodzi pytanie czym jest kino i jaki jest jego dialog ze współczesną sztuką. Filmowe awangardy od lat dwudziestych ubiegłego wieku spierały się z komercyjnym kino-spektaklem tworząc odrębne genealogie, mało znane poza wąskimi sferami filmoznawców. Do dziś światy filmu i sztuki krążą wokół siebie jak spirale podwójnej helisy nigdy w pełni się nie spotykając, jak trafnie zauważył artysta Anthony McCall.

Dyskusja 13:55 – 14:20

Prowadzenie: Piotr Krajewski, dyrektor artystyczny Biennale WRO

14:25 – 15:00

dr hab. Anna Nacher

Instytut Sztuk Audiowizualnych, Uniwersytet Jagielloński

 „Kondycja postmedialna - wątpliwość medialnych ontologii?"

 Wystąpienie poświęcone będzie analizie kondycji postmedialnej, w której sytuuję większość prac artystycznych sztuki mediów realizujących strategię dzieła sieciowego w rozumieniu Ryszarda W. Kluszczyńskiego. Sięgam przy tym do klasycznego rozumienia kondycji postmedialnej zaproponowanego przez Rosalind Krauss i odczytuję je na nowo w perspektywie procesualnej i niereprezentacjonistycznej. Sądzę bowiem, że propozycja Krauss znacznie lepiej sprawdza się w przypadku dzieł wykraczających poza logikę opartą na stabilnej ontologii medialnej. Ograniczenie się do dyskursu cyfrowości uważam przy tym za niewystarczające. Będzie tutaj chodziło zwłaszcza o prace realizowane z wykorzystaniem łączności bezprzewodowej w przestrzeni fizycznej. Jest to jednocześnie propozycja pozwalająca na wyjście poza debatę o sensowności pojęcia sztuki nowych mediów prowadzoną w ostatnich latach.

Dyskusja 15:00 – 15:25 

Prowadząca panel: dr hab. Maja Wolińska

15:25 – 15:55 - Przerwa kawowa 

Sobota 20.05.2017, 15:55 – 18:00 – intermedialne sprzężenia – modele kooperacji

15:55 – 16:30

Sidey Myoo

Zakład Teorii Sztuki Mediów, Wydział Intermediów Akademia Sztuk Pięknych, im. Jana Matejki w Krakowie

 „Wielomedialny dialog w edukacji teorii sztuki"

 Wystąpienie dotyczy współczesnej edukacji w zakresie teorii sztuki, w której wykorzystuje się wielomedialny przekaz, np. filmowe dokumentacje prac artystycznych, informacje ze stron autorskich lub kuratorskie, także tradycyjny tekst. W całości materiały te mogą posłużyć prezentacji wiedzy w sposób uzupełniający się, jak również odnajdywane są w sieci, co obiektywizuje do nich dostęp prowadzącego oraz studentek/studentów.

Dyskusja 16:30 – 16:55

Prowadzący panel: dr Jakub Jernajczyk

 17:00 – 17:35

Prof. dr hab. Piotr Zawojski

Zakład Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach, Wydział Filologiczny, Instytut Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych, Uniwersytet Śląski,

 „Od sztuki mediów (audiowizualnych) do sztuki postmediów (hybrydycznych). Perspektywa teoretyczna (przez praktykę weryfikowana)"

 Tradycyjne media audiowizualne (film, wideo analogowe) zbudowały fundament myślenia o polimedialnych środkach artystycznej kreacji. Dopiero jednak media cyfrowe umożliwiły przejście do świata hybrydyczności rozumianej, jako nowa formuła integracji rozmaitych składowych (części), które tworzą obiekty (całości) w ramach bazowej struktury cyfrowego kodowania. Programy i programowalność to rodzaj języka teraźniejszości; tym językiem posługują się artyści, a teoretycy nie tylko powinni się go uczyć – powinni go zrozumieć i traktować, jako narzędzie kreacji dzieł nowomedialnych. By jednak tak się stało, konieczna jest wymiana myśli, ale też zbadanie nowego modelu kooperacji, w którym relację mistrz-uczeń zastąpimy relacją uczeń – uczeń, czy też formułą: uczmy się nawzajem i pracujmy razem, co bliskie jest idei DIWO (Do It With Others).

Dyskusja 17:35– 18:00

Prowadzący panel: Prof. Antoni Porczak

Niedziela 21.05.2017, 11:30 – 13:40 – Postmedia

11:30 – 12:05

dr hab. Marek Domański i mgr Anita Osuch – „.VR".

Pracownia Obrazowania Fotograficznego, Katedra Fotografii i Multimediów, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi.

„Fotografia postinternetowa"

Czym jest fotografia postinternetowa oraz na czym polega jej kulturowo rewolucyjny charakter? Prezentacja dotyczyć będzie nowych definicji medium, techniki i postaw twórczych w obszarze fotografii na podstawie książki „Visual Reality. Fotografia postinternetowa. Media, nośniki znaczenia", wydaną pod redakcją Krystiana Berlaka, Dagmary Bugaj, Marka Domańskiego i Anity Osuch.

Dyskusja 12:05 – 12:30

Prowadzący panel: Magdalena Kownacka

12:35 – 13:10

dr hab. Ewa Wójtowicz

Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Wydział Edukacji Artystycznej, Katedra Kuratorstwa i Teorii Sztuki

„Śliskie projektowanie. Narracje audiowizualne w informacji"

Postcyfrowe budowanie narracji poprzez tzw. śliskie projektowanie (slippery design), rola sztuk audiowizualnych w medialnej produkcji rzeczywistości (specyfika zwiastunów) oraz intermedialne sprzężenia między narracjami obrazowymi a infrastrukturą informacji, która wspomaga ich cyrkulację.

Dyskusja 13:10 – 13:35

Prowadzący panel: Prof. Artur Tajber 

13:40 Zakończenie konferencji


info: Magda Kownacka

zamieściła: Aleksandra Zaczek-Gbiorczyk


Pozostałe aktualności