Wrocławskie Środowisko Artystyczne

Wrocławskie Środowisko Artystyczne” to seria popularo-naukowa realizowana przez Akademię Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu we współpracy z Wydziałem Kultury Urzędu Miejskiego we Wrocławiu. Poświęcona jest najwybitniejszym osobistościom życia artystycznego Wrocławia. Cykl monografii – bogato ilustrowanych albumów, zawierających reprodukcje prac oraz ilustracje dokumentalne – zawiera analityczne i krytyczne teksty historyków sztuki.


Ma on na celu prezentację osiągnięć współczesnych twórców wrocławskich działających w zakresie różnych gatunków plastycznych – malarzy, grafików, ceramików, szklarzy i rzeźbiarzy oraz artystów operujących nowymi mediami. Albumy kierowane są do szerokiego kręgu odbiorców – zarówno we Wrocławiu, na Dolnym Śląsku, jak i w Polsce oraz poza jej granicami (teksty równoległy polski i angielski). Wysoki poziom edytorski oraz oryginalny layout wydawnictwa zawdzięczają pracy artystów-grafików związanych z ASP.

Jan Chwałczyk

Andrzej Jarosz, Jan Chwałczyk, Wrocław 2010;

wyd. Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu im. Eugeniusza Gepperta;
tekst angielski i polski, s. 124, 86 il. kolorowych, 40 il. cz.-b., okładka twarda
z obwolutą,

projekt graficzny: Andrzej Moczydłowski,
zdjęcia: archiwum artysty, Stanisław Sielicki, Muzeum Architektury we Wrocławiu, Muzeum Narodowe we Wrocławiu,

ISBN 978-83-60520-33-8

Jan Chwałczyk
Urodzony w 1924 roku w Krośnie nad Wisłokiem. Malarz, rysownik, twórca instalacji przestrzennych oraz różnych przejawów sztuki pojęciowej. W latach 1945-1951 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Wyróżniony za rysunki w „Arsenale” (1955). Członek grup artystycznych Poszukiwania Formy i Koloru, Szkoła / Grupa Wrocławska oraz Kontynuacja i Sprzeciw. Uczestnik ogólnopolskich sympozjów i plenerów, m.in. I Biennale Form Przestrzennych (Elbląg 1965), Międzynarodowego Sympozjum Plastyków i Naukowców (Puławy 1966) oraz Sympozjum Wrocław’70. Współpracował z wrocławską Galerią Pod Moną Lisą. Inicjator akcji „Kontrapunkt“ oraz działalności Galerii Informacji Kreatywnej (1972-1975). Przedstawiciel nurtów: wizualnego i konceptualnego w sztuce polskiej; skoncentrowany na badaniu zagadnienia światła.