INTERMEDIA A ZWROT KINEMATOGRAFICZNY

INTERMEDIA A ZWROT KINEMATOGRAFICZNY

KONFERENCJA TOWARZYSZĄCA 3. KONKURSOWI NAJLEPSZYCH DYPLOMÓW SZTUKI MEDIÓW, 20–21.05.2017 Centrum Sztuk Użytkowych. Centrum Innowacyjności.

Serdecznie zapraszmy na konferencję organizowaną przez Wydział Intermediów Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie we współpracy z Wydziałem Grafiki i Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. 

Wydarzenie odbywa się w budynku Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu – Centrum Sztuk Użytkowych. Centrum Innowacyjności (ul. Traugutta 19/21).

PROGRAM KONFERENCJI

Sobota 20.05.2017, 13:00 – 18:00 – kulturowe genealogie

13:00 – 13:15 – uroczyste otwarcie konferencji

13:20 – 13:55

Prof. Mariella Nitosławska

Mel Hoppenheim School of Cinema, Concordia University

 „Kinematograficzne projekcje: genealogie, powiązania i pęknięcia” / „Cinematic Projections: Genealogies, Junctions and Ruptures”

 Kinematograficzny zwrot w intermediach rodzi pytanie czym jest kino i jaki jest jego dialog ze współczesną sztuką. Filmowe awangardy od lat dwudziestych ubiegłego wieku spierały się z komercyjnym kino-spektaklem tworząc odrębne genealogie, mało znane poza wąskimi sferami filmoznawców. Do dziś światy filmu i sztuki krążą wokół siebie jak spirale podwójnej helisy nigdy w pełni się nie spotykając, jak trafnie zauważył artysta Anthony McCall.

Dyskusja 13:55 – 14:20

Prowadzenie: Piotr Krajewski, dyrektor artystyczny Biennale WRO

14:25 – 15:00

dr hab. Anna Nacher

Instytut Sztuk Audiowizualnych, Uniwersytet Jagielloński

 „Kondycja postmedialna - wątpliwość medialnych ontologii?”

 Wystąpienie poświęcone będzie analizie kondycji postmedialnej, w której sytuuję większość prac artystycznych sztuki mediów realizujących strategię dzieła sieciowego w rozumieniu Ryszarda W. Kluszczyńskiego. Sięgam przy tym do klasycznego rozumienia kondycji postmedialnej zaproponowanego przez Rosalind Krauss i odczytuję je na nowo w perspektywie procesualnej i niereprezentacjonistycznej. Sądzę bowiem, że propozycja Krauss znacznie lepiej sprawdza się w przypadku dzieł wykraczających poza logikę opartą na stabilnej ontologii medialnej. Ograniczenie się do dyskursu cyfrowości uważam przy tym za niewystarczające. Będzie tutaj chodziło zwłaszcza o prace realizowane z wykorzystaniem łączności bezprzewodowej w przestrzeni fizycznej. Jest to jednocześnie propozycja pozwalająca na wyjście poza debatę o sensowności pojęcia sztuki nowych mediów prowadzoną w ostatnich latach.

Dyskusja 15:00 – 15:25 

Prowadząca panel: dr hab. Maja Wolińska

15:25 – 15:55 - Przerwa kawowa 

Sobota 20.05.2017, 15:55 – 18:00 – intermedialne sprzężenia – modele kooperacji

15:55 – 16:30

Sidey Myoo

Zakład Teorii Sztuki Mediów, Wydział Intermediów Akademia Sztuk Pięknych, im. Jana Matejki w Krakowie

 „Wielomedialny dialog w edukacji teorii sztuki”

 Wystąpienie dotyczy współczesnej edukacji w zakresie teorii sztuki, w której wykorzystuje się wielomedialny przekaz, np. filmowe dokumentacje prac artystycznych, informacje ze stron autorskich lub kuratorskie, także tradycyjny tekst. W całości materiały te mogą posłużyć prezentacji wiedzy w sposób uzupełniający się, jak również odnajdywane są w sieci, co obiektywizuje do nich dostęp prowadzącego oraz studentek/studentów.

Dyskusja 16:30 – 16:55

Prowadzący panel: dr Jakub Jernajczyk

 17:00 – 17:35

Prof. dr hab. Piotr Zawojski

Zakład Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach,  Wydział Filologiczny, Instytut Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych, Uniwersytet Śląski,

 „Od sztuki mediów (audiowizualnych) do sztuki postmediów (hybrydycznych). Perspektywa teoretyczna (przez praktykę weryfikowana)”

 Tradycyjne media audiowizualne (film, wideo analogowe) zbudowały fundament myślenia o polimedialnych środkach artystycznej kreacji. Dopiero jednak media cyfrowe umożliwiły przejście do świata hybrydyczności rozumianej, jako nowa formuła integracji rozmaitych składowych (części), które tworzą obiekty (całości) w ramach bazowej struktury cyfrowego kodowania. Programy i programowalność to rodzaj języka teraźniejszości; tym językiem posługują się artyści, a teoretycy nie tylko powinni się go uczyć – powinni  go zrozumieć i traktować, jako narzędzie kreacji dzieł nowomedialnych. By jednak tak się stało, konieczna jest wymiana myśli, ale też zbadanie nowego modelu kooperacji, w którym relację mistrz-uczeń zastąpimy relacją uczeń – uczeń, czy też formułą: uczmy się nawzajem i pracujmy razem, co bliskie jest idei DIWO (Do It With Others).

Dyskusja 17:35– 18:00

Prowadzący panel: Prof. Antoni Porczak

Niedziela 21.05.2017, 11:30 – 13:40 – Postmedia

11:30 – 12:05

dr hab. Marek Domański i mgr Anita Osuch – „.VR”.

Pracownia Obrazowania Fotograficznego, Katedra Fotografii i Multimediów, Wydział Sztuk Wizualnych Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi.

„Fotografia postinternetowa”

Czym jest fotografia postinternetowa oraz na czym polega jej kulturowo rewolucyjny charakter? Prezentacja dotyczyć będzie nowych definicji medium, techniki i postaw twórczych w obszarze fotografii na podstawie książki „Visual Reality. Fotografia postinternetowa. Media, nośniki znaczenia”, wydaną pod redakcją Krystiana Berlaka, Dagmary Bugaj, Marka Domańskiego i Anity Osuch.

Dyskusja 12:05 – 12:30

Prowadzący panel: Magdalena Kownacka

12:35 – 13:10

dr hab. Ewa Wójtowicz

Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Wydział Edukacji Artystycznej, Katedra Kuratorstwa i Teorii Sztuki

„Śliskie projektowanie. Narracje audiowizualne w informacji”

Postcyfrowe budowanie narracji poprzez tzw. śliskie projektowanie (slippery design), rola sztuk audiowizualnych w medialnej produkcji rzeczywistości (specyfika zwiastunów) oraz intermedialne sprzężenia między narracjami obrazowymi a infrastrukturą informacji, która wspomaga ich cyrkulację.

Dyskusja 13:10 – 13:35

Prowadzący panel: Prof. Artur Tajber 

13:40 Zakończenie konferencji


info: Magda Kownacka

zamieściła: Aleksandra Zaczek-Gbiorczyk